МАЙСТЕР-КЛАС

"ШЛЮБ І СІМ'Я"


Доброго дня, шановні слухачі!

Науково-методична проблемна тема, над якою я працюю  “Використання інноваційних технологій на уроках правознавства для підвищення пізнавальної активності учнів”

     Для мене стало очевидним: щоб мати бажані результати треба обов’язково залучати учнів до роботи, до творчості. Тому шляхом анкетування, бесід я в кожній новій навчальній групі намагаюсь дізнатися — що їм подобається, а що ні у викладанні історії, правознавства? Що значить для них бути “цікавим”? Які види навчальної діяльності їм більше до вподоби? Чи почувають вони себе на уроці розкутими?

    Пам’ятаючи відповіді на запитання “Навіщо потрібно те, що ми вивчаємо на уроці?”, я почала шукати нові підходи, які б дали змогу максимально активізувати організацію навчального процесу, забезпечили оновлення змісту уроку, активізували самостійну пізнавальну діяльність учнів. Я почала звертатися до інноваційних методів. Спочатку це були елементи гри, спроби створити на уроці проблемну ситуацію і разом з учнями розв’язати її, спроби організувати дискусії. Згодом, знайомлячись з передовим досвідом, досвідом колег - викладачів, я почала застосовувати в своїй практиці нетрадиційні методики.

     Серед найбільш ефективних інтерактивних методик є проведення рольових, ділових ігор, дискусій, застосування «мозкового штурму», робота в парах і групах, метод «Мікрофон», «Займи позицію», «Логічний ланцюжок», термінологічно-цифрова розминка, гра «Семафор», гра «Історична мозаїка», «Моделювання ситуації» тощо.

Я роблю це так. (презентація “Я роблю це так”)

Сьогодні я намагатимусь розкрити свій досвід і передати свої знання.

Для цього ми з вами оберемо конкретну тему “Шлюб і сім'я”, де спробую розкрити ті методи і прийоми роботи які я використовую і які мені найкраще вдається.



Уявимо себе в ролі учнів.


II.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Учитель. Діти подивіться на малюнок, де зображе­ні чоловік, жінка та діти.

Що ви бачите на малюнку. ( сім'ю).

В житті кожної людини сім'я посідає особливе місце. У сім'ї зростає ди­тина, і з перших років свого життя вона засвоює норми людських стосунків, все, що притаманне родині. Сімейне життя вимагає набагато більшого, ніж просто відносини з однокласниками, знайоми­ми і друзями.

Сім'я — це маленький острів, де панують свої правила, які встановлюються членами родини. Але є правила, які встановлює держава, вони обов'язкові для кожного в сім'ї, включаючи вас, дітей.

Гра «Асоціації»

Кожен учасник висловлює свою думку про те, з чим у нього асоціюється поняття «сім'я» та «шлюб». Учитель записує на дошці ці асоціації.

IV.    ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Що таке сім'я та шлюб

Шлюб та сім'я протягом багатьох сто­літь були невід'ємними елементами соціальної структури будь-якого суспільства. Вони вважа­ються  фундаментальними  соціальними  інститутами, які забезпечують відтворення та стійкість людського суспільства. Були часи, коли сім'ї не існувало. Люди жили у первісному стаді. Все було спільним, у тому числі й діти. Але ті часи минули. Сім'я існує вже тисячі років. І всі прекрасно зна­ють, що краще жити в сім'ї, ніж без неї. Згідно зі ст. 51 Конституції України, «шлюб добровіль­ний, рівноправний сімейний союз жінки і чоловіка. Кожний з подружжя має рівні права та обов'язки в шлюбі та сім'ї».

Сім'я — спільне проживання осіб, яке ґрун­тується на шлюбі або кровній спорідненості, пов'язане спільним побутом та взаємною відпо­відальністю. Один і з подружжя за певних об­ставин (навчання, робота, догляд за батьками, лікування) може проживати окремо.

Працюємо з таблицею

Сім'я — це первинне об'єднання людей, за­сноване   на   кровному  родстві.   Використовуючи запропоновані приклади, дайте відповідь на запитання: „Чи є це сім’єю?” і заповніть таблицю.

 

№ прикладу

Склад сім’ї

Підстави сімейних зв’язків

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

5

 

 

 

Марія Іванівна — вдова, живе зі своєю дочкою у гур­тожитку підприємства, на якому вона працює.

Оксана та Олег — подружжя. У них немає дітей. Вони живуть самостійно, винаймаючи квартиру.

Івану Івановичу 49 років, він ніколи не пере­бував у шлюбі, місяць тому всиновив трирічну дитину.

У Тетяни та Петра двоє дітей. У них немає сво­го житла, вони живуть із батьками.

Вікторія та Семен познайомились 3 роки то­му і вже рік живуть разом, винаймаючи разом квартиру.

   Порядок укладання шлюбу

Робота в малих групах

- Визначте умови, які, на вашу думку, необхідні для реєстрації шлюбу, або умови, за яких не до­пускається шлюб.

На основі таблиці «Умови шлюбу» (див. табл.), яка вивішена на дошці, перевірити пропозиції учнів, порівнявши їх.

Умови шлюбу

Не допускається шлюб

Порядок укладення шлюбу

Недійсним є шлюб

Шлюб припиняється

в разі

1. Шлюбний вік

(жінка — 17,

чоловік — 18 років,

за рішенням суду —

14 років)

1. Брат — сестра.

1. Подати заяву до РАЦС.

1. Зареєстрований із порушенням умов.

1. Смерті або оголошення

одного із

подружжя померлим

2. Двоюрідні брат — сестра

2. Заручини — не обов'язок одружитися, але породжують майнові права.

2. Фіктивний

зареєстрований про

людське око, без

наміру створити

сім'ю

2. Розірвання шлюбу

3. Тітка  -племінник;

дядько - племінниця.

3. Повідомити одне одного про стан здоров'я.

 

 

4. Шлюб реєструють через місяць (термін може бути скорочений).

 

 

 

4. Усиновлювач — усиновлений.

5.        Присутність наречених на реє­страції обов'язкова.

 

 

 

5.      3 особою, яка пере­буває в іншому, нерозірваному шлюбі.

 

6.      Вибір прізвища.

 

 

 

6.      Із недієздатною (вста­новлено судом) особою

7.        Отримання свідоцтва про шлюб

 

 

2. Добровільність

 

 

 

 

 

Права та обов'язки подружжя

Учитель. Після укладення шлюбу у подруж­жя з'являються щодо одне одного певні права та обов'язки, їх регулює Сімейний кодекс України. їх поділяють на особисті (немайнові) і майнові.

Робота в групах

За розповіддю учителя учні 1-ї групи запису­ють у зошиті «Особисті немайнові права подруж­жя», 2-ї групи — «Майнові права подружжя». Після чого учні обговорюють записане.

До особистих немайнових прав подружжя слід від­нести:

право на материнство (дружина має право на­родити дитину);

право на батьківство (відмова жінки народи­ти дитину може бути причиною розірвання шлюбу);

право дружини та чоловіка на фізичний та ду­ховний розвиток (мають рівне право на фізич­ний та духовний розвиток, на здобуття освіти, прояв своїх здібностей, на створення умов для праці та відпочинку);

право дружини та чоловіка на повагу до своєї індивідуальності (мають рівне право на повагу до своєї індивідуальності, своїх звичок і упо­добань);

х право дружини та чоловіка на зміну прізвища (мають право при реєстрації шлюбу зберегти дошлюбні прізвища, змінити на прізвище іншо­го або приєднати до свого прізвища прізвище другого з подружжя);

*       право дружини та чоловіка на розподіл обов'язків (мають право розподілити обов'язки в сім'ї);

х право дружини та чоловіка на особисту сво­боду і на припинення відносин (мають право на вибір місця свого проживання, мають право припинити шлюбні відносини);

*       право на спільне вирішення питань у житті сім'ї (мають однакові права щодо вирішення сімейних проблем).

 

Особисті немайнові права подружжя

Право на материнство

Право на батьківство

Право на повагу до індивідуальності

Право на фізичний та духовний розвиток

Право на зміну прізвища

Право на розподіл обов’язків

Право на особисту свободу і на припинення відносин

Право на спільне вирішення питань у житті сім’ї

 

Майнові права, що виникають у подружжя щодо одне одного після укладення шлюбу, являють со­бою права щодо майна, яке нажито у шлюбі: пра­во непрацездатного чоловіка (жінки) на алімен­ти; права, що виникають у зв'язку з укладеними подружжям майновими договорами (дарування, позики, купівля-продажу). При цьому слід роз­різняти майно, що належить особисто чоловікові або дружині (одяг, взуття, посуд), і майно, що на­лежить за правом спільної власності. Подружжя має рівні права володіння, користування спіль­ним майном і розпоряджається ним за спільною згодою.

ПРАКТИЧНА РОБОТА

До вас звертаються пан X та пані У. Ця пара офіційно звернулася до юристів із запитанням про розділ майна. На екрані ви бачите список. Допомо­жіть, будь ласка, розібратися, де чиє майно. (Кожна група отримує по три позиції зі списку. Під час роботи спираємося на витяги із Сімейного Кодексу України, ст. 57, 60, 61. У табличку заносимо тільки номери позицій.)

 

Особиста

приватна

власність пана X

Особиста

приватна

власність пані У

Спільна сумісна власність

 

 

 


Зубна щітка пані У.

Домашній кінотеатр, який пан X придбав до шлюбу.

Діамантове кольє, яке належало пану X до шлюбу, але було подароване пані У на річницю знайомства.

Кошти, одержані чоловіком за рішенням суду як відшкодування за пошкоджений в аварії автомобіль.

Набір столової порцеляни, придбаний пані У для їхньої квартири.

Колекційні музичні диски, які подарували парі друзі на новосілля.

 

На подружжі лежить обов'язок турбуватися про сім'ю. Це означає, що дружина та чоловік зобов'язані спільно піклуватися про побудову сімейних відносин між собою та іншими члена­ми родини на почуттях взаємної любові, поваги, дружби, взаємодопомоги. Чоловік зобов'язаний утверджувати в сім'ї повагу до матері, а дружи­на зобов'язана утверджувати в сім'ї повагу до батька.


 

V.     Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

Гра „Світлофор”

У кожного з вас є червона і зелена картки. Я буду читати твердження. Якщо воно правильне – піднімаєте зелену картку, а неправильне – червону.

Сім’я – це спільне проживання осіб, яке ґрун­тується на шлюбі або кровній спорідненості, пов'язане спільним побутом та взаємною відпо­відальністю. (З)

Шлюбний вік для жінок 18 років.(Ч)

Особи, які бажають одружитися повинні подати прохання про реєстрацію шлюбу до РАГСУ. (Ч)

Недопускається шлюб між рідними братом і сестрою(З)

Право на материнство належить до немайнових прав подружжя. (З)

Шлюб вважається недійсним якщо він укладений про людське око, без наміру утворити сім’ю. (З)

Присутність молодих необов’язкова на реєстрації (Ч)

Розв’язання правових задач

Іванов подав до РАЦСу заяву про реєстрацію шлюбу з Петровою. Через декілька днів до РАЦСу прийшла Козлова та попросила не реєструвати шлюб Іванова, оскільки вона та Іванов прожива­ють уже декілька років разом; усі сусіди, знайомі вважають їх чоловіком та дружиною, хоча шлюб не зареєстрований.

Дайте правовий аналіз ситуації. Чи зміниться ваше рішення, якщо виявиться, що у Іванова та Козлової є спільна дитина?

Відповідь

Ці правовідносини належать до сімейного пра­ва, і основним документом, що врегульовує ці від­носини, є Сімейний кодекс України.

Шлюб — сімейний союз жінки і чоловіка, за­реєстрований у державних органах реєстрації актів цивільного стану.

Прохання Козлової не реєструвати шлюб Івано­ва з Петровою є неправомірним, тому що Козлова з Івановим не перебували в зареєстрованому шлю­бі, адже Сімейний кодекс України передбачив таку ситуацію у статті «Одношлюбність», що свідчить, що чоловік (жінка) не може перебувати у декількох зареєстрованих шлюбах. А якщо шлюб Козлової та Іванова не був зареєстрованим, то прохання Коз­лової є неправомірним.

Якщо у Козлової та Іванова є спільна дити­на, то це ситуацію стосовно шлюбу не змінить, а Іванов просто буде утримувати дитину, тоб­то сплачувати аліменти у твердій грошовій сумі у частці від доходу. Але аліменти встановлюють, враховуючи:  

-стан здоров'я і матеріальний стан дитини;

-стан здоров'я і матеріальний стан платника (Іванова);

-наявність у платника аліментів інших дітей, не­працездатних чоловіка, дружини, батьків, доч­ки, сина.

 

- Користуючись Сімейним кодексом України, роз­гляньте і визначте шляхи розв'язання таких ситуацій:

       Іван та Наталка мають намір укласти шлюб. Між ними виникла суперечка, в якій узяли участь батьки. Наталка бажає залишити своє дівоче прізвище, Іван наполягає, щоб Наталка після укладення шлюбу взяла його прізвище, а батьки дівчини пропонують компро­місний варіант — з'єднати прізвища. Яке рішення, на вашу думку,відповідає закону?

Зразок відповіді: закону відповідатиме будь-який варіант, тому вирі­шити суперечку — справа наречених.

       Після декількох років сумісного проживання подружжя вирішили розірвати шлюб. За цей час у них народилися двоє дітей —«хлопчик (2,5 року) і дівчинка (1,5 року). Подружжя має квартиру (вона на­лежала дружині ще до вступу у шлюб), дачу (отриману чоловіком рік тому у спадок), автомобіль (дарований на весілля). Крім того, у дружини є коштовності, частина яких була дарована їй на день народження, а частина придбана подружжям за роки спільного проживання, а також велика бібліотека, яку чоловік і дружина разом збирали. Яким чином потрібно діяти подружжю і які питання їм доведеться вирішувати?

Зразок відповіді: для розірвання шлюбу одному з подружжя (або обом) потрібно звернутись до суду, який може ухвалити рішення про розлучен­ня. При цьому має бути вирішене питання про подальше місце мешкання дітей (з ким із подружжя вони залишаться), а також про розділ майна. Виходячи з норм закону, майно, набуте під час перебування у шлюбі, має бути поділене між подружжям у рівних частках, якщо інше не встанов­лено домовленістю між ними або законом (ст. 372 Цивільного кодексу; ст. 60—73 Сімейного кодексу). До такого майна в цьому випадку будуть віднесені автомобіль і бібліотека. Частка майна дружини або чоловіка може бути збільшена з урахуванням інтересів дітей. Майно, що належало кожному з подружжя до шлюбу (квартира дружини), отримане кожним із них в подарунок (частина коштовностей дружини) або в спадок (дача чо­ловіка), а також речі особистого користування, залишаються їх особистою власністю. Саме таке рішення має бути ухвалене судом.