завантажено 20.12.2014

БРЕЙН-РИНГ З ОСНОВ ПРАВОЗНАВСТВА

"ЙОГО ВЕЛИЧНІСТЬ - ЗАКОН"

Мета: розширити знання учнів із права, зацікавити предметом «Основи правових знань», прищеплювати інтерес до знань і ви­конання законів Конституції України, основ трудового законо­давства, кримінального, цивільного, адміністративного права; звернути увагу на необхідність знань законів, без яких не може жити людина в суспільстві; розвивати мислення, пам'ять, увагу; виховувати відповідальність за виконання законів, дисципліну праці, постійно підвищувати рівень знань із правознавства.

Обладнання: плакат «Закон — це нормативно-правовий акт ор­гану законодавчої влади або народу, який регулює суспільні відносини і має найвищу юридичну силу. Основним законом у країні є Конституція України»; виставка книг законодавчих кодексів, Конституція України; кросворди; магнітофон (му­зикальний супровід, пісні); пісні у виконанні учнів; сценки із правових проблем «Конкретна ситуація»; бюлетень із права.

                                                                       Знання права заслуговує найвищої шани.

Ульпіан

Хід гри

Вступне слово вчителя:

— Дорогі друзі! Ми з вами живемо у незалежній державі, ім'я якій - Україна. Століття українці йшли до своєї самостійності. Сьогодні поведемо розмову про де­ржаву, Конституцію, право, галузі права — цивільне, кримінальне, трудове. Розпочинаємо Брейн-ринг «Його Величність — Закон».

І конкурс (розминка)

«Особисті (громадянські)  права дитини за Кон­венцією чи Конституцією України».

Особисті права. Право на:

життя;

набуття громадянства;

повагу до батьків;

висловлювання своїх поглядів і думок з усіх пи­тань;

свободу думки, совісті, релігії;

недоторканість житла;

особисте, сімейне життя;

таємницю кореспонденцій;

честь, гідність; зміну громадянства; невтручання в особисте життя.

Соціальні права. Право на:

користування соціальними благами;

охорону здоров'я;

відповідні умови життя;

працю, відпочинок;

підприємницьку діяльність;

страйк для захисту соціальних прав;

достатній життєвий рівень;

житло.

Культурні права. Право на:

освіту;

користування культурними цінностями;

інформацію;

знання своїх прав;

свободу об'єднань і товариств у мирних цілях;

проведення зборів, мітингів;

свободу творчості.

II конкурс

Право на працю.(учні що наберуть найменшу кількість балів відсіюються)

Слово вчителя. У Конституції України проголоше­но право людини і громадянина на працю. Стаття 43 говорить: «Кожен має право на працю, яку він вільно обирає, а держава створює умови для повного здійс­нення цього права. Норми трудового права містяться у кодексі законів «Про працю».

Запитання.

1. Із якого віку допускається прийом на роботу не­повнолітніх осіб? (З 16 роківза згодою бать­ків; з 14 роківна легких роботах, якщо не заважає навчанню, не шкодить здоров'ю, є згода батьків і медичний огляд.)

2. Усі особи до 18 років приймаються на роботу після медичного огляду.

До якого віку обов'язковим є щорічний медичний огляд? (До досягнення 21 року.)

3. До 15 років забороняється тривала робота по під­німанню і переміщенню вантажів. Скільки годин може тривати така робота? (Діти не повинні пра­цювати довше третини робочого часу.)

4. В яких випадках забороняється залучати неповноліт­ніх до роботи? (Вночі, у святкові, вихідні дні; при шкідливих умовах праці, на підземних роботах.)

5. Що отримує працівник після виконаної роботи? (заробітну плату)

III конкурс

Кримінальна відповідальність неповнолітніх.

1. Із якого віку підлягають кримінальній відпові­дальності неповнолітні?( З 16 років.)

2. Хто не підлягає кримінальній відповідальності? (Хто не порушує закон.)

3. За які злочини підлягають кримінальній відпові­дальності неповнолітні від 14 до 16 років? (За вбивство, зґвалтування, грабіж, розбій, злісне хуліганство, умисне знищення державного май­на. Термін не більше 10 років.)

4. Які заклади виховного характеру створені для неповнолітніх за порушення законів? (Спецшко­ли, спецучилища, колонії.)

5. Чи передбачена кримінальна відповідальність за екологічні правопорушення? (Так.)

IV конкурс
«Розвідка боєм».

1.      Як називається основний міжнародний документ про права дитини?
(Конвенція про права дитини.)

2.      Чи є ознакою держави наявність податкової системи? (Так.)
З.Яка галузь права регулює стосунки між дітьми та батьками? (Сімейна.)
4.Біпатриди — це особи без громадянства чи з подвійним громадянс­твом? (Особи з подвійним, громадянством.)

5.Що має більшу суспільну небезпеку — злочин чи проступок? (Злочин.)

6.Яким є мінімальний вік призову на військову службу? (18років.)

7.Скільки областей в Україні? (24.)

8. Основний Закон держави. (Конституція.)

9.Система загальнообов'язкових правил поведінки людей, що встанов­лені й охороняються державою. (Право.)

10.    Україна — демократична чи недемократична держава? (Демократична.)
11.Як називається служба для громадян, що за релігійними переконан­
нями не можуть проходити військову службу? (Альтернативна.)

12. У якому році Україна стала незалежною державою? (У 1991 р.)

13. Апатрид — особа без громадянства чи з подвійним громадянством?

(Без громадянства.)

14.Кримінальна відповідальність настає за проступок чи злочин? (За злочин.)

15.Із якого віку людина може брати участь у виборах? (Із 18років.)

16.    Які міста в Україні мають спеціальний статус? (Київ, Севастополь.)
17.Хто в Україні здійснює законодавчу владу? (Верховна Рада.)

18.Як називається основний міжнародний документ, що захищає права

людини? (Загальна декларація прав людини.)

19. Особи, що мають стійкий правовий зв'язок із певною державою? (Гро­мадяни.)

20. Хто в Україні є головою держави? (Президент.)

21. Назвіть мінімальний вік, із якого настає кримінальна відповідаль­ність. (14 років.)

22. Який вид відповідальності настає за порушення правил для пішо­ходів? (Адміністративна.)

 

У. Конкурс для уболівальників.

1.     Документ, що засвідчує особу. (Паспорт.)

2.   Рішення, яке виноситься судом присяжних. (Вер­дикт.)

3.   Нормативно-правовий     документ     законодавчої влади. (Закон.)

4. Коли відзначається День Конституції України? (28 червня.)

5. Назвіть найвищу виборну посаду в Україні. (Президент.)

6.Який вид відповідальності настає за втягнення в злочинну діяльність неповнолітніх? (Кримінальна.)

7. Мінімальний вік вступу до шлюбу чоловіків. (18років.)

8. Який вигляд має Державний Герб України? (Тризуб.)

VІ конкурс

 Вирішення ситуативних завдань.

Перша ситуація «Тарас Бульба».

Гоголівський герой Тарас Бульба в пориві гніву звер­тається до свого сина - зрадника Андрія зі словами: «Я тебе породив, я тебе і вб'ю».

Запитання:

Чи мав право батько вбивати сина за козацьких часів? А відповідно до сучасних законів? Підтвердіть свої міркування статтею Конституції України. (Зачи­тати ст. 27.)

 

Друга ситуація «Із казки «Царівна-жаба».

Світлиця. Сидить Іван-царевич. Забігає дівчина і кри­чить: «Навіщо ти, Іване-царевичу, спалив мою жаб'ячу шкіру?.. Шукай мене тепер в Тридев'ятому царстві, у Кощія Безсмертного».

Запитання:

— Яке право порушив Іван-царевич?

(Право на особисте життя, на таємницю, ст. Кон­ституції 32.)

Третя ситуація «Батько поза шлюбом».

Оксана в 15 років завагітніла. Вона стверджує, що її одно­класник Віктор — батько дитини. Віктору 16 років, він від­мовляється утримувати дитину й одружуватися з Оксаною,

Запитання:

— Чи повинен Віктор, на вашу думку, утримувати дитину?

Повинно бути три відповіді на це запитання.

1.   Як можна встановити батьківство для дитини, адже якщо Віктор — батько дитини, він має зобов'язання перед нею. (Батьківство можна встановити через суд за заявою одного з бать­ків, а також самої дитини після 18 років із про­веденням медичного тесту.)

2.   Що означає тест на визначення батька? (Чоловік здає кров до лабораторії, але кров не завжди точно показує батьківство. Тому вже сьогодні використовується тест на ДНК. Достовірність тесту99,9%. Він усуває всі непорозуміння між батьками дитини.)

3.   Якщо підтвердиться, що Віктор — батько дити­ни, то які його правові зобов'язання? (Він буде виплачувати допомогу дитині до досягнення нею 18 років. Не має значення, був він підлітком під час народження дитини чи ні.)

IX Підведення підсумків. Нагороди.

 

Write a comment

Comments: 0