завантажено 23.12.2014

ПРАВА і ОБОВ'ЯЗКИ ДИТИНИ.

ПОНЯТТЯ ГІДНОСТІ

(брейн-ринг, 5-9 кл.)

 

Мета: поглибити знання учнів про основні права дитини, ознайомити з деякими нормативно-правовими актами щодо прав дитини (Конституцією України, Декларацією прав дитини, Конвенцією про права дитини), навчати бути гідними людьми, виховувати в них високу правову культуру; розширити знання дітей про їхні особисті права, підвести дітей до розуміння того, що необхідно не лише знати свої права, але й сумлінно виконувати обов'язки.

 

Обладнання: Конституція України, Декларація прав дитини, Конвенція про права дитини, матеріали до ігор «Гідність», «Чарівний клубок», пам'ятки, індивідуальні картки.

 

ХІД ПРОВЕДЕННЯ

►►Привітання

Учитель вітає учасників заходу, оголошує тему та мету заняття.

1-й читець

Сьогодні діти — завтра народ.

Я родом звідти, де співають села,

Де танцями розгойдані мости,

Скажу я гордо, що я маю право

На цій землі і жити, і рости.

Тут жайвір в полі служить охоронцем,

Природа рідна смуток розбива.

А вересень покличе у дорогу.

Знання, як скарб, до серця притулю

І на лінійці урочисто в школі

Право навчатись з дітьми розділю.

А брати участь в конкурсах, змаганнях —

Це все мені наснаги надає.

І я скажу відверто, без вагання:

Щаслива тим, що таке право є.

                                                              (В. Чижова)

►► Вступне слово

Ведучий. Давним-давно, тисячі років тому, на Землі з'явилися люди. Через деякий час перед ними постали головні питання:

*    Що люди можуть робити та чого не можуть?

*    Що вони зобов'язані робити та чого не зобов'язані?

*    На що вони мають право та на що не мають?

Без чіткої відповіді на ці питання життя перетворилося б на су­цільний кошмар і плутанину. І люди розпочали вирішувати ці головні питання у звичайних бесідах між собою за допомогою різних релігій, шляхом міжнародних переговорів і, на жаль, у битвах і війнах.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

Ведуча

У якій би я хотіла жити країні?

Та в тій, де місця немає ні горю, ні війні,

У якій люди щасливі завжди,

Один одного не образять ніколи.

Ведучий. Врешті-решт, людям удалося вирішити головні питання і на світ 1948 року з'явилася Загальна декларація прав людини, яку було прийнято Генеральною асамблеєю ООН. 20 листопада 1989 року було прийнято Конвенцію ООН про права дитини — це угода між країнами, в якій записано, як уряд кожної країни має дбати про дітей. Конвенція містить 54 стат­ті, вони забезпечують 40 прав дитини. Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні 27 вересня 1991 року і відтоді є частиною націо­нального законодавства. З більшістю статей доку­мента ми вже давно знайомі. Давайте спробуємо їх пригадати. Отже, усі діти мають право на...

Відповіді дітей: життя; любов і турботу; виховання в сім'ї; повноцінне харчування; відпочинок і дозвілля; освіту; ме­дичну допомогу; вільне спілкування; інформацію; усі діти рівні у своїх правах; особлива турбота про дітей-інвалідів, дітей без сімей.

(разом з тим вчитель демонструє ці права на слайдах)

2-й учень. Василь Симоненко писав:

Ти знаєш, що ти людина?

 Ти знаєш про це, чи ні?

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої — одні.

Більше тебе не буде

 Завтра на цій Землі.

 Інші ходитимуть люди,

 Інші кохатимуть люди —

Добрі, ласкаві та злі.

Сьогодні усе для тебе:

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба —

Гляди ж не проспи!

 Бо ти на Землі — людина,

І хочеш того чи ні —

Усмішка твоя — єдина, М

ука твоя — єдина,

Очі твої — одні.

Учитель. Діти, погляньте на цю тоненьку книжечку, яку я тримаю в руках. Хто її впізнав? (Відповіді дітей.) Так, це — Конституція України, в якій за­писано всі закони, за якими ми живемо в нашій країні. Але сьогодні ми з вами познайомимось із законами, в яких записано права дитини. Отже, право — це можливість щось робити та здійсню­вати. Права дитини — це те, що ви можете робити і в чому вам не можуть відмовити для того, щоб подорослішати та повноцінно жити. А зараз при­гадаємо історію...

4-й учень. У різні епохи неоднаково дивилися на ви­ховання та догляд за дітьми. Аж у ХУІІ-ХУІІІ сто­літтях на дітей починають звертати увагу, шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книги, пісні та музику.

5-й учень. А хіба раніше діти не мали іграшок, за­питаєте ви? Так, не мали. Дитина носила довгу сорочку, а коли виростала — одяг, як у дорослих. У середньовічній Німеччині слово «дитина» було синонімом слову «дурень». Знаємо, що дітям було нелегко, бо не було законів, які оберігали б їхнє життя. Аж 1959 року, на підставі Світової декла­рації прав людини (1948 р.), було прийнято Де­кларацію прав дитини.

Учитель. Декларація прав дитини — це дуже важливий документ, в якому визначено права дітей. Цей закон мають виконувати всі люди нашої планети.

2-й читець

Декларація — це просто

Оголошення всіх прав,

Є права й в дітей, звичайно,

Треба, щоб усяк їх знав.

Знайте ж, що усі ви — рівні

Від народження в правах.

І людина — змалку вільна,

Наче в небі синім птах...

Знайте ж, змалечку всіх діток

Треба вчить, оберігати,

І ніхто у всьому світі їх не сміє ображати!

Треба діткам всього світу

 Не сваритись, а дружити,

І по правилах хороших,

По закону треба жити!

Учитель. Слово «конвенція» — латинське, воно в перекладі означає договір із певних питань. В нашому випадку — це договір про права дити­ни. Конвенція має 54 статті, написаних шістьо­ма мовами. ООН у своєму відомстві має комітет з прав дитини, якому кожна держава звітує про заходи, які вжиті згідно з Конвенцією. Він також досліджує, як у країнах дотримують прав дітей.

    Якщо точно дотримувати все, що в ній записано, то кошмар і плутанина на Землі негайно при­пиняться. А щоб дотримувати, потрібно, принаймні, ознайомитись із усіма тридцятьма її статтями. Що ви і зробили. І ось сьогодні на нашому турнірі ви можете про­демонструвати свої знання з прав людини.

 

ПРАВОВИЙ БРЕЙН-РИНГ

І. Представлення жюрі.

ІІ. Знайомство з командами (представлення).

ІІІ. Розминка

Ведуча. Правила нашої гри такі: ведучий ставить запитання, звучить сигнал гонгу, команди розпо­чинають обговорення. Свою відповідь вони мають записати на картках, які лежать на їхніх столах. Після сигналу «Час» наші помічники збирають картки та передають експертам з прав людини — нашому поважнохму журі.

►► Розминка

 Запитання

1.  Який колір Державного прапора України:

а)     синій і жовтий;

б)     синій і червоний;

в)     у горошок;

г)      у клітинку?

   2. Скільки адміністративних областей в Україні:
а) 4;

б  14;      

в) 24;

г)  34?

   3. Що   є   основним   національним   багатством України:

а)     земля;

б)     дорогоцінні метали;

в)     підприємства;

г)     люди, тобто народ?

   4. Перед ким (чим) держава відповідає за свою діяльність:

а)     людиною;

б)     Президентом;

в)     Верховною Радою;

г)     народом

   5. В інтересах кого народні депутати зобов'язані виконувати свої обов'язки:

а)     Президента;

б)     Верховної Ради;

в)     усіх співвітчизників;

г)     власної кишені?

6.  Як працює Верховна Рада:

а)     сесійно;

б)     постійно;

в)      в міру необхідності;

г)      коли захоче?

   7. Яке місто згідно зі ст. 20 Конституції України є столицею нашої держави:

а)     Донецьк;

б)     Харків;

в)     Київ;

г)      Москва?

   8. Хто є автором музики гімну України «Ще не вмерла Україна»:

а)     М. Вербицький;

б)     І. Крутий;

в)     О. Злотник;

г)      М. Лисенко?

   9. Який   документ   підтверджує   громадянство України:

а)     диплом про освіту;

б)     чекова або ощадкнижка;

в)     паспорт;

г)      татуювання на тілі?

10. Яка мова є державною в Україні:

а)     російська;

б)     українська;

в)     есперанто;

   г) мова, якою користуються учні, коли ставлять свої автографи на огорожах, учнівських столах?

   11.     До кого треба звертатись учням у разі пору­шення їхніх прав:

а)     до директора навчального закладу;

б)     до Президента України;

в)     до голови учнівської профспілки?

   12.     Як називають церемонію вступу на пост глави держави:

а)     інавгурація;

б)     конфірмація;

в)     промульгація;

г)      імпічмент?

ІV. Тлумачний словник

Ведуча. Шановні гравці! На картках перед вами ви­значення слів. Запишіть правильні слова до пода­них визначень. Час для обговорення — 3 хвилини. Завдання

  1.   Міжнародна угода, як правило, з певного пи­тання, що має обов'язкову чинність для тих держав, які до неї приєдналися. (Конвенція.)

  2.  Оголошення, проголошення основних принци­пів, програмових положень. Не має обов'яз­кової чинності, це лише рекомендації. (Декла­рація.)

  3.  Прийнята в червні 1996 року. її другий розділ забезпечує права та свободи людини і грома­дянина, відображає вимоги Загальної деклара­ції прав людини. (Конституція.)

  4.   Людина, яка належить до постійного насе­лення певної держави та користується всіма правами, виконує всі обов'язки цієї держави. (Громадянин.)

  5.   Обов'язкові для всіх правила, прийняті держа­вою, яка стежить за їх виконанням. (Закон.)

  6. Створена 1945 року, є міжнародною організа­цією на добровільній основі держави з метою підтримки та зміцнення міжнародного миру та безпеки, а також розвитку співпраці між державами. (ООН.)

 

V. Правові ситуації


Сценка 1

Зайченя


Раз, два, три, чотири, п'ять.

Вийшов Зайчик погулять!

В мене є смачна цукерка,

Є скакалка, є люстерко!


Лисиця

Йди сюди, малюк вухатий!

 Мусиш все мені віддати!

Дай скакалку! Дай цукерку!

Та й на що тобі люстерко?

Це мені воно згодиться,

Я ж красунечка Лисиця!

Ведмідь

Декларації, Лисице,

Ти, звичайно, не читала.

Це серйозна дуже справа.

Ображать не маєш права

Слабших себе і малих!

Тож віддай все- малюкові,

 Бо такий закон для всіх!

Учитель. Чиї права порушено?

                  Хто їх по­рушив?

                  Хто в цьому випадку знає закон і права? (Відповіді дітей.)

Сценка 2

Собака

Добрий день, кумасю Кішко,

Йди посидимо хоч трішки.


Кішка

Ой, нема коли сидіти,

Он гуляють в мене діти!

Кошенята

Кидай м'яч!

Мерщій лови!

Ось дивися! Раз, два, три!

Ой! Мені не повезло,

Я розбив чуже вікно!

 

Собака

Зараз, Кошеня погане,

Ремінця я враз дістану!


Сценка З

Тато (читає газету). Ех, знову «Динамівці» внічию зі­грали з Іспанією!

Син. Тату, підпиши що­денника!

Тато. Що там знову?

Син. Зауваження та «2» з української мови.

Тато. Ах ти, не­гіднику, я ж тебе попереджав! (Дістає ремінь.)

Син. Тату, я більше не буду! Я виправлюсь! (Втікає.)

 Тато. Я тобі дам зауваження!.. (Наздоганяє.)

Обговорення

Учитель. Чиї порушено права? Що не виконав син?

Учень

Хоч ми малі ще школярі,

Та в нас закон є і права.

І ми навік запам'ятали

Із Декларації слова:

«Всі діти вільні і всі рівні,

І треба всім нам дружно жити».

Тож ми ще змалечку вчимося

Всіх поважати і любити.

VІ. Обов'язки дитини

Учитель. Використання прав дитиною нерозривно пов'язане з виконанням нею своїх обов'язків. А що ж таке обов'язок? (Відповіді дітей.) Так, обов'язок — це те, що ви маєте робити, щоб бути корисним собі й оточенню. А які обов'язки мають виконувати діти, ми дізнаємося, коли зазирнемо до чарівної скриньки. Із останнім подихом осені до неї злетілись осінні листочки, на яких записано обов'язки дітей.

Діти по черзі дістають зі скриньки листочки та зачитують свої обов'язки: старанно вчитися; охороняти природу; бе­регти пам'ятки культури; дбайливо ставитись до шкільного майна; дотримувати правил особистої гігієни; допомагати старшим; дотримувати правил дорожнього руху; бути ввіч­ливим; поважати оточення.

 

VІІ. Конкурс капітанів — майбутніх президентів

Ведучий. Єдина перевага правителів — це можли­вість робити добра більше, ніж інші люди. На чолі нашої держави перебуває Президент. Президент (з латини) — той, хто сидить попереду, тобто лі­дер. Лідер нашої команди — капітан. І зараз у нас конкурс капітанів.

Ведуча. Вам було поставлене запитання: якби ви були Президентом України, що ви зробили б для підвищення престижу України та поліпшення до­бробуту українського народу? Але раніше ви маєте відповісти на два запитання.

(Виступи учнів)

VІІІ. Бліцтурнір

Ведучий. Увага, учасники! Вам потрібно дати якомога більше відповідей на питання протягом однієї хвилини.

Запитання

1. Основний Закон України (Конституція)

2. Вищий законодавчий орган (Верховна Рада України)

3. Вищий виконавчий орган (Кабінет Міністрів)

4. Розшифруйте абревіатуру СБУ (Служба безпе­ки України.)

5. Людина, яка в суді є захисником звинуваче­ного. (Адвокат.)

  6. Особа, без громадянства (апатрид)

  7. Особа з подвійним громадянством (біпатрид)

  8. Волевиявлення народу, форма безпосередньої демократії. (Вибори.)

9. Грошова одиниця України. (Гривня.)

10. Орган місцевого самоврядування. (Влада.)

11. Акт, виданий Президентом. (Указ.)

12.   Повна незалежність держави. (Суверенітет.)

13.  Герб України. (Тризуб.)

14.  Гімн України. («Ще не вмерла Україна».)

15. Автор першої в історії українського народу демократичної Конституції. (Пилип Орлик.)

16. Умисна небезпечна дія або бездіяльність, за які передбачено кримінальну відповідаль­ність. (Злочин.)

17. Основний документ громадянина. (Паспорт.)

18. Добровільне об'єднання громадян країни за певними політичними поглядами. (Партія.)

19. Особи, які не досягли 18-річноговіку. (Неповнолітні.)

20. Рішення суду. (Вирок.)

21. Захиснику суді. (Адвокат.)

22. Доказ того, що підозрюваний у скоєнні злочину був у цей час зовсім в іншому місці. (Алібі.)

23. Він може бути цивільним, адміністративним, кримінальним. (Ко­декс.)

24. Той, хто бачив злочин. (Свідок.)

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ГРИ (робота жюрі)

 

ІХ. Конкурс уболівальників

►► Вправа «Гідність»

Гра «Склади слово»

Учитель (пропонує учням літери, написані на квіт­ках).

На кожній квітці є літера. Складіть слово.

Учні складають слово «гідність».

Учитель. Що таке гідність? Якою має бути гідна людина?

Відповіді дітей.

Х. Оголошення підсумку гри (визначення і нагородження переможців)

Учитель. У наш нелегкий час, коли шкалу цінно­стей цілком перекручено, коли матеріальні блага варті більше за духовні надбання, починає здава­тися, що вже щезли шляхетність і честь, доброта та милосердя. Але це не так! Існують цінності, які не зникнуть ніколи, на них не вплинуть історич­ні кризи. Ці цінності народжені, щоб жити вічно. Існує така тонка і ніжна, сильна і мужня, недо­торкана і незламна річ, як гідність людської осо­бистості. У житті людина зустрічається з чесністю та підлістю, щастям і горем. У житті трапляються миті не лише радості, але й страждання, в душу входять всепоглинуща любов і почуття ненависті. Бувають такі ситуації, коли потрібно відмовляти­ся від чогось і йти на жертви задля блага рідної, близької людини, потрібно піднестися силою своїх думок, переконань над почуттями й емоційними поривами.

Усе це вимагає гідності. Треба з гідністю жити, працювати, з гідністю користуватися матеріальни­ми та духовними благами, на які ти маєш право, з гідністю переживати радість і горе, з гідністю хворіти та прожити свою останню годину, бо коли настане час відповідати за всі свої думки, слова та вчинки перед найсуворішим суддею, якого не можна підкупити або вмовити, — перед своєю совістю, не в кожного вистачить мужності зазир­нути в її очі — на це здатна тільки людина, яка зберегла свою гідність.

Учитель. А на завершення нашого заняття давайте пограємо в гру «Чарівний клубок»

 

Гра «Чарівний клубок»

Діти стають у коло. Під час розмотування клубка кожен бажає товаришеві чогось хорошого, лагідного.

Учитель.  Дякую всім за увагу!


Роздатковий матеріал

1.  Який колір Державного прапора України:

а)     синій і жовтий;

б)     синій і червоний;

в)     у горошок;

г)      у клітинку?

   2. Скільки адміністративних областей в Україні:
а) 4;

б  14;      

в) 24;

г)  34?

   3. Що   є   основним   національним   багатством України:

а)     земля;

б)     дорогоцінні метали;

в)     підприємства;

г)     люди, тобто народ?

  4. Перед ким (чим) держава відповідає за свою діяльність:

а)     людиною;

б)     Президентом;

в)     Верховною Радою;

г)     народом

   5. В інтересах кого народні депутати зобов'язані виконувати свої обов'язки:

а)     Президента;

б)     Верховної Ради;

 

в)     усіх співвітчизників;

г)     власної кишені?

6.  Як працює Верховна Рада:

а)     сесійно;

б)     постійно;

в)      в міру необхідності;

г)      коли захоче?

   7. Яке місто згідно зі ст. 20 Конституції України є столицею нашої держави.

а)     Донецьк;

б)     Харків;

в)     Київ;

г)      Москва?

  8. Хто є автором музики гімну України «Ще не вмерла Україна»:

а)     М. Вербицький;

б)     І. Крутий;

в)     О. Злотник;

г)      М. Лисенко?

  9. Який   документ   підтверджує   громадянство України:

а)     диплом про освіту;

б)     чекова або ощадкнижка;

в)     паспорт;

г)      татуювання на тілі?

10. Яка мова є державною в Україні:

а)     російська;

б)     українська;

в)     есперанто;

   г) мова, якою користуються учні, коли ставлять свої автографи на огорожах, учнівських столах?

11.     До кого треба звертатись учням у разі пору­шення їхніх прав:

а)     до директора навчального закладу;

б)     до Президента України;

в)     до голови учнівської профспілки?

   12.     Як називають церемонію вступу на пост глави держави:

а)     інавгурація;

б)     конфірмація;

в)     промульгація;

г)      імпічмент. 

Завдання

1.Міжнародна угода, як правило, з певного пи­тання, що має обов'язкову чинність для тих держав, які до неї приєдналися.

2. Оголошення, проголошення основних принци­пів, програмових положень. Не має обов'яз­кової чинності, це лише рекомендації.

3. Прийнята в червні 1996 року. її другий розділ забезпечує права та свободи людини і грома­дянина, відображає вимоги Загальної деклара­ції прав людини.

4. Людина, яка належить до постійного насе­лення певної держави та користується всіма правами, виконує всі обов'язки цієї держави.

5.Обов'язкові для всіх правила, прийняті держа­вою, яка стежить за їх виконанням.

6. Створена 1945 року, є міжнародною організа­цією на добровільній основі держави з метою підтримки та зміцнення міжнародного миру та безпеки, а також розвитку співпраці між державами.

 

Завдання

1.Міжнародна угода, як правило, з певного пи­тання, що має обов'язкову чинність для тих держав, які до неї приєдналися.

2. Оголошення, проголошення основних принци­пів, програмових положень. Не має обов'яз­кової чинності, це лише рекомендації.

3. Прийнята в червні 1996 року. її другий розділ забезпечує права та свободи людини і грома­дянина, відображає вимоги Загальної деклара­ції прав людини.

4. Людина, яка належить до постійного насе­лення певної держави та користується всіма правами, виконує всі обов'язки цієї держави.

5.Обов'язкові для всіх правила, прийняті держа­вою, яка стежить за їх виконанням.

6. Створена 1945 року, є міжнародною організа­цією на добровільній основі держави з метою підтримки та зміцнення міжнародного миру та безпеки, а також розвитку співпраці між державами.