завантажено 10.11.2014

Тема. Що нам відомо про права дитини.

Мета: розширити знання учнів із прав дитини; розкрити важливість юридичного закріплення прав дітей на спеціальний правовий захист з боку держави ісуспільства; формувати вміння застосовувати набуті знання щодо захисту прав дітей у повсякденному житті; прищеплювати інтерес до знань і ви­конання законів Конституції України, звернути увагу на необхідність знань законів, без яких не може жити людина в суспільстві; розвивати мислення, пам'ять, увагу; виховувати відповідальність за виконання законів, постійно підвищувати рівень знань із правознавства.

Обладнання: Конституція України, окремі статті з Цивільного кодексу України, Сімейного кодексу України, Декларації прав дитини, Загаль­ної декларації прав людини,  Конвенції ООН про права дитини, ілюстративний матеріал про життя дітей у різ­них країнах світу, малюнки учнів за темою уроку, листи перевірки-самооцінки (для кожного учня).

Тип уроку:Комбінований з елементами роботи в групах та рольової гри.

Структура уроку

І. Організаційний  етап.

ІІ. Мотивація у формі таємничо – чарівної хвилинки.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

      1. Знайомство з поняттям „Право”.

     2. Знайомство із законами та міжнародними документами.

      3. Знайомство з правами дитини на основі Конвенції про права дитини.

     4. Знайомство зі змістом поняття «обов'язок».

ІV. Закріплення та осмислення вивченого.

V. Підсумки уроку.

VІ. Домашнє завдання.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний  етап.

Учні розвішують малюнки, які підготували раніше присвячені захисту прав дітей.

ІІ. Мотивація у формі таємничо-чарівної хвилинки.

Учитель. У мене в руках чарівна скринька, у ній — найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, що він там побачив, аж доти, доки всі найцікавіші й найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки. (Діти по черзі заглядають у скриньку. Умикається аудіозапис щебетання птахів, під який відкри­вається чарівна скринька.)

Кого ж ви побачили в чарівній скриньці? (Діти називають себе, оскільки на дні скриньки лежало дзеркало.)

Так, кожен побачив у чарівному дзеркалі себе. Людина — найцінніший скарб. Кожен із вас — особистість, і саме такої людини, як ви, більше немає і не буде на цій Землі.

Відомий поет України В. Симоненко написав про неповторність кож­ної людини, якій батьки подарували життя. (Один з учнів читає вірш. «Ти знаєш, що ти — людина».)

Пройде не одне тисячоліття, поки людство зрозуміє цю істину, і пройде не одне тисячоліття, поки людство, нарешті, прийме закони, які оберігатимуть дитину — наше найбільше багатство. Отже, наш урок буде присвячений пра­вам дитини й обов'язкам у суспільстві.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Знайомство з поняттям «Право».

Учитель.  Що ж таке «право»? (Заслуховуються відповіді дітей.)

Права дитини — це певні можливості, які потрібні дітям для того, щоб жити й дорослішати.

Діти мають особливе право на піклування та допомогу з боку держави. Але, на жаль, життя, здоров'я, навчання, щастя дітей усього світу недостат­ньо захищені.

В Україні три чверті дітей мають хронічні хвороби. З'явився новий тип дітей — «діти вулиці» (особливо у великих містах) — ті, що залишили рідні домівки й живуть і харчуються, як заманеться. Більшість із них має осві­ту 3—4 класи, вони є малолітніми злочинцями, наркоманами, торговцями наркотиками.

2. Знайомство із законами та міжнародними документами.

У різні епохи неоднаково дивилися на виховання та догляд за дітьми. У XVIIXVIII ст. на дітей починають звертати увагу — шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книги, пісні та музику. А хіба раніше діти не мали іграшок, запитаєте ви? Так, не мали. Дитина носила довгу сорочку, а коли виростала — надягала вбрання, як у дорослих. У середньовічній Німеччині слово «дитина» було синонімом слова «дурень». Знаємо, що дітям було нелегко, не було законів, які оберігали б їхнє життя. Проте 1959 р. було прийнято Декларацію прав дитини. У 1989 р. всі про­гресивні країни світу, у тому числі й Україна, підписала Конвенцію прав дитини.

—   Що означають слова «декларація» та «конвенція»?

 

Робота зі словником.

Декларація — це документ, у якому викладено валсливі правила, обов'язки для всіх людей.

Конвенція (від латин, слово) — це угода, міжнародний договір із пев­них питань. У нашому випадку — із питань прав дитини.

Закон — документ, нормативний акт, прийнятий вищим представни­цьким органом державної влади, є загальнообов'язковим.

Конституція (від латин. — «устрій», «будова») — це закон про уст­рій, будову держави, головні права та обов'язки громадян.

Конвенція (від латин. — «договір», «угода») — це міжнародний до­говір із певних питань.

На основі Конвенції Україна в 1991 р. прийняла Закон України про охо­рону дитинства.

—   Про який основний закон, де записані права та обов'язки громадян
України, ми не сказали? (Конституція України.)

У кожної держави є один найголовніший закон — Конституція. Ось чому кожен народ хоче мати Конституцію, оскільки від неї залежить щастя та доля нашого народу й кожної людини. Кожний громадянин має добре знати Конституцію своєї держави, розуміти її, виконувати й охороняти.

 

Робота в зошитах.

Я записую на дошці опорну схему, а ви занотуйте у свої зо­шити.

1959 р. — Декларація (заява) прав дитини.

1989 р. — Конвенція (договір) ООН прав дитини.

 1991 р. — Закон про охорону дитинства.

3. Знайомство з правами дитини на основі Конвенції про права дитини.

На дошці вивішений список прав дитини.

ЗГІДНО З КОНВЕНЦІЄЮ ООН ПРО ПРАВА ДИТИНИ:

1.Усі діти рівні у правах.

2.Усі діти мають право на любов і піклування з боку батьків та держави. 3.Право на навчання.

4.Право на життя та медичне обслуговування.

5.Право на гру, розваги, відпочинок.

6.Право на інформацію.

7.Право висловити власну думку (якщо це не загрожує безпеці держави або не порушує прав інших людей).

8.Дитина не має бути примушена до важкої праці.

9.Дитина не має бути скривджена та зневажена.

10.Дитина не має бути жертвою насильства та війни.

11.Право на якісне харчування.

12.Діти, позбавлені родини, охороняються та опікуються державою.

 

Конвенція має 54 статті, написаних шістьма мовами.

ООН має комітет із прав дитини. Кожна держава звітує йому про заходи, яких ужито згідно з Конституцією. Він також досліджує, як у країнах до­тримуються права людини.

Робота в групах.

Учитель об'єднує учнів у три групи, кожна з яких отримує завдання: за ілюстрацією впізнати казку та дати відповідь на запитання до неї.

Завдання для  І  групи.

Із якої казки ілюстрація? (Українська народна казка «Колобок».) Яке право встиг використати Колобок у своєму житті?

Завдання  для II  групи.

Із якої казки ілюстрація? (III. Перро «Попелюшка».) Які права Попе­люшки порушувала мачуха в казці?

Завдання для.IIІ групи.

Із якої казки ілюстрація? (О. Толстого «Золотий ключик».) Чи правиль­но вчинили поліцейські, схопивши Буратіно й не давши промовити йому жодного слова? Яке право вони порушили?

 4. Знайомство зі змістом поняття «обов'язок».

Права нерозривно пов'язані з обов'язком. — Що таке обов'язок? (Заслуховуються відповіді учнів.) Обов'язок — це те, що ви маєте робити, щоб бути корисними собі та ото­чуючим.

(Учні самостійно знайомляться зі змістом таблиці «Права та обов'язки

дітей».)

 

Права

Обов'язки

Право на життя та охорону здоров'я. На навчання.

Ігри, розваги, відпочинок.

На користування бібліотеками, спортза­лами, обладнанням школи.

Брати участь у конкурсах, змаганнях

Старанно навчатися.

Берегти природу, пам'ятки культури.

Берегти шкільне майно. Дотримуватися моральних норм по­ведінки.

Дотримуватися правил особистої гігієни. Дотримуватися правил дорожнього руху

Бесіда.

І.Як ви розумієте правила особистої гігієни?

2.Що таке мораль?

ІV. Закріплення та осмислення вивченого.

Відбувається інсценізація ситуацій.

«У КАБІНЕТІ ДИРЕКТОРА».

(Директор у кабінеті зайнятий роботою, заходить учителька з учнем.) Учитель. Дозвольте, Іване Івановичу? (Учителька тягне учня за одяг.)

 Директор.  Заходьте, що трапилося? .

Учителька. «Знову цей Сидоренко вибив шибку на першому по­версі.

Директор.  Маріє Іванівно, як це трапилося?

Учитель. Грали в сніжки, іншого місця їм не знайшлося. (Учень стоїть, похнюпившись.)

Директор.  Батьків повідомити, нехай відшкодують.

Запитання.

1.Хто порушив обов'язок?

2.Чиї права порушені?

«УДОМА».

Тато (читає газету та вголос вигукує). Ех, знову «Динамівці» внічию зіграли з Іспанією.

Син (ледве пересуваючи ноги, підходить до батька зі щоденником). Тату, підпиши щоденника!

Тато.  Що там знову?

Син.  Зауваження та «2» з української мови.

Тато.  Ах ти, негіднику, я ж тебе попереджав! (Дістаєремінь.)

Син.  Тату, я більше не буду! Я виправлю! (Тікає від батька.)

Тато.  Я тобі дам зараз зауваження... (Наздоганяє сина.)

Запитання.

1. Чиї порушено права?

2.Які обов'язки не виконав син?

 

Учні виконують тестові завдання за варіантами.

 

Лист перевірки – самооцінки включає в себе 8 тестових питань, кожна правильна відповідь яких оцінюється в 1,5 бали

Варіант 1

І.Який документ про права дітей ООН затвердила в 1989 р.?

а)    Декларація прав дитини;

б)     Конвенція прав дитини;

в)    Закон України про охорону дитинства.

2.Як називається основний закон України, де записані всі права та обов'язки?

а)    Декларація прав дитини;

б)    Конвенція прав дитини;

в)    Конституція України.

З.Що ви маєте виконувати, щоб бути корисним собі та іншим?

а)     обов'язок;

б)     право.

4.Що з перелічених тверджень є аморальним?

а) Заздрити успіхам товариша;

б) не дозволяти кривдити себе та інших;

в) не поважати товариша, якщо його думка відрізняється від вашої.
5.Що з перелічених тверджень є правом?

а)         Вільно висловлювати власну думку;

б)користуватися бібліотекою;

в) дотримуватися моральних норм поведінки.

6.Чи порушив закон Буратіно в казці 0. Толстого «Золотий ключик» небажанням навчатися?

а)         Ні;

б)         так;

в)         це його справа;

    7.Яке право порушив Іван-царевич у казці «Царівна-жаба»?

    а)    Вільно висловлювати власну думку;

    б)    на власність особистих речей;

    в)    на навчання.

   8. Хто в казці «Колобок» учинив найтяжчий злочин?

    а) Вовк;

    б) Лисиця;

    в) Ведмідь.

Лист перевірки – самооцінки включає в себе 8 тестових питань, кожна правильна відповідь яких оцінюється в 1,5 бали

Варіант 2

І.Який документ про права дитини Україна прийняла в 1991 р.?

а)   Декларація прав людини;

б)   Конвенція прав дитини;

в)   Закон України про охорону дитинства.

2.Як називається основний закон України, у якому записані всі права та обов'язки?

а)   Декларація прав дитини;

б)   Конвенція прав дитини;

в)   Конституція України.
З.Це те, що ви можете робити:

а)   обов'язок;

б)   право.

4.Що з перелічених тверджень є правильним?

а)   Користуватися результатом праці інших;

б)   співчувати людині, коли з нею трапилося лихо;

в)   радіти, коли товаришу добре;

г) давати обіцянки й не виконувати їх.
5.Що з перелічених тверджень є правом?

а)   Шанування державних символів України;

б)   повноцінне харчування;

в)   користування бібліотекою.

6.Який злочин учинили окремі персонажі проти Дюймовочки в казці Г. X. Андерсена?

а)   убивство;

б)   розбій;

в)   викрадення.

7.Які правопорушення вчинила Лисичка в казці «Котик і Півник»?

а)   Хуліганство;

б)   убивство.

8. Якими є порушення закону в діях мачухи щодо Попелюшки в казці Ш. Перро «Попелюшка»?

а)  Любов і повага батьків;

б)  право на життя;

в)  примушення до важкої праці.

V. Підсумки уроку.

Учні самостійно підбивають підсумки уроку, застосовуючи нові знання які вони здобули в процесі уроку; демонструють розуміння таких понять, як захист прав та інтересів дітей, деклараціяі, конвенція, закон, конституція; називають документи, що захищають права дитини.

VІ. Домашнє завдання.

Проаналізуйте: яких прав та обов'язків учнів було дотримано чи порушено у зазначених ситуаціях?

а) Кожного року 1 вересня хлопчики та дівчатка, які досягли 6—7 років, йдуть у перший клас. Проте Олег Іванов, якому 7,5 років, так і не пішов до школи. Його не пустили батьки, мотивуючи це тим, що вони фер­мери, роботи багато, син має їм допомагати, а від школи толку мало, тай і школа далеко від хутора;

б)  Після навчання у 1—4 класах загальноосвітньої школи Максим успішно склав іспити і поступив до гімназії;

в)    На уроці англійської мови учні проглядали фрагмент художнього відеофільму англійською мовою, а потім прослуховували лінгафонний курс;

г) Учень 10-го класу Москалик Павло виявив бажання прийняти участь у шкільній олімпіаді з біології, проте вчитель біології відмовив йому, мотивуючи тим, що у нього з біології 9 балів, а участь в олімпіаді мають право, на його думку, приймати найкращі учні,— ті, що вчаться лише на 10—12 балів;

 

Comments: 0