завантажено 18.11.2014

Тема.   Адміністративне правопорушення.

                 Адміністративна відповідальність.

 

          Мета: розкрити зміст понять «адміністративне правопорушен­ня», «адміністративна відповідальність»; навчити розріз­няти адміністративний проступок і злочин; визначити особливості адміністративної відповідальності непов­нолітніх; розвивати вміння працювати з нормативно-правовими документами, розв'язувати ситуації юри­дичного характеру; виховувати негативне ставлення до правопорушень.

Обладнання: Кодекс України про адміністративні правопорушення, картки з індивідуальними завданнями.

Базові поняття: адміністративне право, адміністративне правопорушення, адміністративні стягнення.

Тип уроку: комбінований.

Структура уроку

І. Організаційний етап

 II Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

III.  Вивчення нового матеріалу

1.    Поняття адміністративного правопорушення.

2.    Ознаки адміністративного проступку.

3.    Адміністративна відповідальність.

IV.   Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
V. Самостійна робота учнів

VI. Підсумки уроку

VII. Домашнє завдання

Хід уроку

І.    Організаційний етап

   Перевірка домашнього завдання:

а)  експрес-опитування щодо визначення понять: адміністративне право, адміністративні правовідносини, державне управ­
ління, метод державного управління;

б)  декілька учнів зачитують відповіді на домашнє завдання, інші учні
доповнюють.

 

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

      Розповідь учителя з елементами бесіди

Уявіть собі картину, добре знайому мешканцям великих міст: етап ція метро напередодні футбольного матчу, на пероні купка фанатів гум но висловлює свою прихильність до місцевої команди, скандуючи щось на кшталт «Шахтар» — чемпіон!». Ще гучніше лунають багаті на лайку віршовані погрози на адресу команди супротивника. Своєю брутальною по­ведінкою бешкетники обурюють інших пасажирів — порушують громад­ський порядок. Що це: правопорушення, проступок чи злочин? (Відповідь дають декілька учнів за бажанням).

III. Вивчення нового матеріалу

      Розповідь учителя

1.   Поняття адміністративного правопорушення

У ситуації, описаній на початку параграфа, футбольні фанати вчинили адміністративне правопорушення (проступок).

Адміністративне правопорушення (проступок) — протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на державний або громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законо­давством передбачено адміністративну відповідальність.              Адміністративне правопорушення, як і злочин, являє собою проти­правну дію, проте шкода від нього (а отже, і ступінь суспільної небезпеки) значно менша. Юридична відповідальність за вчинення адміністративного проступку регулюється нормами адміністративного права, а злочин тягне за собою настання кримінальної відповідальності, регульованої нормами кримінального права.

Ознаки адміністративного проступку полягають у такому:

   ♦  Протиправність. Дія або бездіяльність визнається адміністратив­ним проступком лише тоді, коли вона прямо порушує певну норму адміністративного законодавства.

   ♦  Суспільна небезпечність. Проступок завдає реальної шкоди осо-! бистості, суспільству, державі або створює загрозу заподіяння такої шкоди.

   ♦  Винність. Діяння визнається проступком лише за наявності виші (у вигляді умислу чи необережності) особи, яка це діяння вчинила]

  ♦  Адміністративна караність. Адміністративне законодавство вста­новлює вид і міру стягнення за здійснення адміністративного про­ступку.

Адміністративний проступок може бути вчинений у вигляді дії або бездіяльності. Так, адміністративними порушеннями вважають дрібне розкрадання державного, колективного або приватного майна, порушен­ня водіями транспортних засобів правил дорожнього руху, безквитковий проїзд пасажирів у громадському транспорті, дрібне хуліганство, продаж товарів без необхідних документів, уживання алкогольних напоїв у гро­мадських місцях, порушення митних правил та інші.

Склад адміністративного правопорушення:

   об'єкт;

   об'єктивна сторона;

   суб'єкт;

   суб'єктивна сторона.

 

2.   Адміністративна відповідальність

Держава, забезпечуючи функцію керівництва суспільством, установ­лює норми поведінки своїх громадян. До таких норм належать, напри­клад, правила поведінки в громадських місцях, правила дорожнього руху й користування транспортом, правила торгівлі, правил техніки безпеки й охорони праці, правила полювання, рибної ловлі й охорони природних ресурсів, митні правила та інші. Вони містяться в законах, указах, урядо­вих постановах, наказах міністрів, у рішеннях органів місцевої адміністра­ції. Правила адресовані громадянам, працівникам підприємств, установ і організацій, посадовим особам.

Держава суворо стягує із громадян, що порушують установлені пра­вила, аж до залучення до кримінальної відповідальності, але частіше за подібні порушення винні особи залучаються до адміністративної відпові­дальності, підставою до якої є адміністративна провина.

До адміністративної відповідальності можуть притягуватися громадя­ни, яким виповнилося 16 років.

До осіб, що здійснили адміністративні проступки, можуть застосову­ватися такі види стягнень.

Попередження. Воно виноситься в письмовій формі.

Штраф. Мінімальний розмір — 17 грн (неоподатковуваний мінімум доходів громадян), сплачується на місці або протягом 15 днів із дня вручен­ня правопорушникові постанови про накладання штрафу. Максимальний розмір штрафу, передбачений КУпАП, становить 88 неоподатковуваних мінімумів.

Оплатне вилучення предмета, що став знаряддям здійснення або без­посереднім об'єктом адміністративного правопорушення, наприклад неза-реєстрованої рушниці в її власника. У цьому випадку відбувається приму­сове вилучення предмета й наступна його реалізація з передачею вирученої суми власникові за винятком комісійних.

Конфіскація предмета, за допомогою якого здійснене правопорушення або який сам є безпосереднім об'єктом правопорушення, таким, наприклад,

як контрабандний товар. При цьому відбувається примусове безоплатне обернення предмета у власність держави.

Позбавлення спеціального права, наданого громадянинові, наприклад позбавлення права керування автомобілем або права на полювання.

Виправні роботи на термін до двох місяців з утриманням 20 % заро­бітку в дохід держави.

Адміністративний арешт застосовується лише у виключних випадках на термін до 15 діб з безоплатним використанням на фізичних роботах.

Органи, що розглядають справи про адміністративні правопорушення.

Відповідно до КУпАП про адміністративні правопорушення справи розглядають такі органи:

   адміністративні комісії при районній і міській адміністрації;

   місцева адміністрація селищних і сільських рад;

   районні комісії зі справ неповнолітніх;

   районні, міські народні суди;

   органи внутрішніх справ;

   органи державних інспекцій.

Крім того, законом надане право розглядати справи про адміністратив­ні правопорушення іншим органам і посадовим особам. До них належать контролери, лісничі, митники, інспектори — ДАІ, водні, мисливські, по­жежної охорони.

            3.   Особливості адміністративної відповідальності неповнолітніх

До осіб у віці від 16 до 18 років, що зробили адміністративне право­порушення, застосовуються заходи, передбачені Положенням про комісії зі справ неповнолітніх.

До таких заходів належать:

   ♦   зобов'язання привселюдно попросити вибачення у потерпілого; по­передження;

   догана або сувора догана;

   відшкодування матеріального збитку;

   ♦   передача неповнолітнього під нагляд батьків або особам, які їх за­міняють, або під нагляд педагогічного або трудового колективу за їх­ньою згодою, а також окремим громадянам на їх прохання;

   штраф.

У разі відсутності у неповнолітньої особи самостійного заробітку штраф стягується з батьків або осіб, які їх заміняють.

Ці заходи регулюються ст. 24 Кодексу про адміністративні право­порушення.

 

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

   Запитання для повторення й обговорення

1.   Як ви вважаєте, адміністративне правопорушення — проступок чи .злочин?

2.   Що називається адміністративним правопорушенням?

3.   Якими є джерела адміністративного права?

4.   Назвіть вид відповідальності за порушення правил дорожнього руху.

5.   У чому полягають особливості адміністративної відповідальності осіб віком від 16 до 18 років?

6.   Які органи розглядають справи про адміністративні правопору­шення?

7.   У Таїланді за жувальну гумку, викинуту на тротуар, доведеться сплатити штраф розміром 600 доларів США. Якщо в людини не виявиться грошей для сплати штрафу, її можуть посадити до в'язниці. Чи справед­ливе таке покарання?

 

V. Самостійна робота учнів

1.      Для самостійної роботи кожному учню надається картка з індиві­
дуальним завданням.

Приклад завдання

Хлопець 16-ти років, не маючи належних документів, продавав у пе­реході метро компакт-диски з аудіозаписами. Чи можна його за ці дії піддати адміністративному арешту?

 

2. Робота з текстом Кодексу України про адміністративні право­
порушення

Знайдіть у КУпАП і запишіть види адміністративних стягнень.

 

VІ. Підсумки уроку

Як ви вважаєте, чи знадобляться вам одержані знання?

Отже, адміністративне право­порушення (проступок) — протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на державний або громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управлін­ня і за яку законодавством передбачено адміністративну відповідальність. Слід зазначити, що правопорушення менш загрозливі чим злочини, але їх учинення часто передує кримінальним злочинам.

Тему «Злочин» ми з вами розглянемо на наступному уроці.

 

VII. Домашнє завдання

1.     Дайте визначення поняттям: адміністративне право, адміністратив­не правопорушення, адміністративне стятнення.

2.   Доберіть із періодичної преси два-три факти адміністративних правопорушень. Дайте їм юридичну оцінку.

3.   Наведіть 3—4 приклади адміністративних стягнень.

 

 

Write a comment

Comments: 0