завантажено 29.11.2014

 

Тема. ЮРИДИЧНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Мета уроку: сформувати в учнів розуміння понять юридична відпові­дальність, крайня необхідність, необхідна оборона; познайомити учнів з видами юридичної відповідальності та конституційними принципами юридичної відповідальності, формувати вміння визначати, чи є підстави для притягнення до юридичної відповідальності; вчити аналізувати події суспільного життя з точки зору права.

Обладнання: схема «Види юридичної відповідальності», таблиця «Об­ставини, що виключають юридичну відповідальність».

Основні поняття: «юридична відповідальність», «крайня необхідність», «необхідна оборона».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

I.       Організаційний момент

II.     Перевірка знань учнів та актуалізація опорних знань

Термінологічна розминка за матеріалами попередніх уроків.

Індивідуальне завдання на дошці

Записати ознаки правопорушення.

Учні наводять приклади правопорушень, про які повідомлялося уЗМІ.

Висновок. Однією з ознак правопорушення є передбачена зако­ном юридична відповідальність за нього.

III.      Вивчення нового матеріалу
Види юридичної відповідальності

Завдання

Використовуючи приклади правопорушень, наведених учнями, визначити вид правопорушення та, відповідно, вид юридичної від­повідальності.

Додаткові ситуації для закріплення

1)      Управління автомобілем у нетверезому стані;

2)      запізнення працівника на роботу;

3)      крадіжка продуктів з магазину;

4)      пошкодження шкільної парти старшокласником;

5)      напад на дівчину з наміром відібрати в неї коштовності;

6)      хибне повідомлення старшокласником в міліцію про замінуван-ня школи.

Конституційні принципи юридичної відповідальності

Варіант 1

Розповідь вчителя

(теоретичний матеріал, який ілюструється прикладами) 1. «Закон не має зворотної сили». Закон не має зворотної сили, якщо він погіршує становище особи або запроваджує відпові­дальність за злочини, яких раніше не було передбачено, проте закону надається зворотна сила, якщо цим законом скасовується чи зменшується відповідальність.

2.       За одне правопорушення особа може бути притягнута до відпові­дальності лише один раз.

3.       Громадянин не несе відповідальності за відмову давати свідчен­ня проти себе, членів своєї сім'ї, близьких родичів.

Варіант 2

Робота зі ст. 58, 61, 62 Конституції України

(витяг подано нас. 35 підручника)

1.       Прочитати текст статтей.

2.       Пояснити, як вони розуміють певну норму.

Обставини, що виключають кримінальну відповідальність

«Займи позицію»

Розповідь вчителя про ситуації, які підпадають під визначення: «необхідна оборона», «крайня необхідність», «затримання злочинця».

1.      Після кожної ситуації, про яку розповів вчитель, зайняти пози­цію «за» чи «проти» покарання винних у заподіянні школи.

2.      Обґрунтувати свою позицію.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Аналіз ситуацій

1.      Проаналізувати запропоновані ситуації

2.      Визначити, чи є підстави для притягнення до відповідальності або звільнення від неї.

3.      Визначити, до якого виду відповідальності може бути притягну­то винних.

 

1)      20 травня 2009 р. громадянин К. вкрав в сусіда продукти вар­тістю 600 грн., що за чинним на той час законодавством ви­знавалося адміністративним правопорушенням. 12 червня 2009 р. набули чинності зміни до Кримінального кодексу Ук­раїни, згідно з якими викрадення товарів на суму понад 90 грн. є злочином. Крадій був викритий та затриманий 15 червня 2009 р.

2)      Водій автомобіля, відпочиваючи біля річки, відмовився на­дати автомобіль для доставки в лікарню хлопця, який пото­пав, був врятований, але виявився непритомним. Тоді друзі юнака силою відібрали машину і відвезли потерпілого до лі­карні, після чого одразу повернули автомобіль власникові.

3)      Пенсіонер, побачивши з вікна, як двоє чоловіків погрожують ножами дівчині та вимагають віддати гроші та прикраси, зробив кілька пострілів з належної йому мисливської рушни­ці, завдавши нападникам поранення.

4)      Хлопець відібрав мобільний телефон у школяра молодших класів.

5)      Молода жінка перейшла дорогу на червоне світло світлофо­ра, а коли її зупинив міліціонер, пояснила, що вона приїхала з села, раніше не бачила світлофора і не знала значення його сигналів.

V.   Підсумки уроку

Підсумовуючи матеріал уроку, необхідно, зокрема, підкреслити принцип невідворотності відповідальності. Крім того підкреслюємо, що чинні конституційні принципи відповідають загальноприйнятим у світі принципам права, забезпечують права людини.

VI. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал § 5 підручника.

Write a comment

Comments: 0