завантажено 29.11.2014

Тема: Сімейне право.

Мета:Сприяти поетапному засвоєнню учнями матеріалу програмних питань; залучити їх до роботи із текстом нового Сімейно кодексу,використовуючи різні методичні прийоми; підвести  учнів до розуміння важливості знань у галузі сімейного права для формування ними в майбутньому гармонійних сімейних стосунків.

 

Тип уроку: урок-практикум.

Матеріал для уроку: Конституція України, стаття 24  Сімейний кодекс.

                               Основи правознавства.

                    Очікуваний результат уроку

Поняття: Сімейний кодекс, шлюб, сімя, припинення 

                шлюбу, аліменти, опіка, піклування.

Вміння: виконувати завдання практикуму за схемою,

              пропонованою вчителем:

              а) робота у групі, презентація;

              б) мозковий штурм;

              в) робота з документом;

              г) добір фактів;

              д) написання тлумачного словника термінів;

              е) складання схеми.

 

Хід уроку

 

І. Вступне слово вчителя.

Коротка характеристика нового Сімейного кодексу України.

Основним джерелом сімейного права є Сімейний кодекс України, який складається із 7 розділів, 22 глав, 292 статей. Сімейний кодекс визначає заса­ди шлюбу, особисті немайнові та майнові права і обов'язки подружжя, під­стави виникнення і зміст прав та обов'язків батьків і дітей, усиновлювачів та усиновлених, інших членів сім'ї та родичів.

Розділи Сімейного кодексу

       І. Загальні положення.

ІІ. Шлюб, права та обов'язки подружжя.

ІІІ. Права та обов'язки матері, батька і дитини.

ІV. Влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування.

V. Права та обов'язки інших членів сім'ї та родичів.

VІ. Застосування Сімейного кодексу України до іноземців та осіб без громадянства. Застосування законів іноземних держав та міжнародних дого­ворів в Україні.

УІІ. Прикінцеві положення.

 

ІІ. Робота в малих групах. Презентація.

Учитель об'єднує учнів у малі групи по 3-4 особи. Для цього вико­ристовує методичний прийом «сім нот»: після проведення лічилки «до, ре, мі, фа, соль, ля, сі» нотки-учні групуються докупи. Кожна група отримує для обговорення витяг із статті 24 Конституції України, готує презентацію (представлення) результату обговорення в класі. Час, відведений на обго­ворення - 2 хвилини, на презентацію - стільки ж.

Учитель дає чітко поставлене завдання для усіх груп перед початком роботи: обговорити одне із положень статті 24 (кількість положень пови­нна дорівнювати кількості малих груп), яка проголошує рівність прав жі­нки і чоловіка, обґрунтувати своє ставлення до пільг, які надаються жін­кам - нижчий пенсійний вік, оплачувані відпустки вагітним і матерям, і т.п.

Витяги із 24 статті Конституції України

(виписати на окремі аркуші для кожної групи)

          до       рівні можливості у здобутті освіти і професійній підготовці.

          ре       спеціальні заходи щодо охорони праці і здоров' я жінок.

          мі       пенсійні пільги жінкам.

          фа      можливість жінкам поєднувати працю з материнством.

          соль    матеріальна і моральна підтримка материнства і дитинства.

          ля       рівні можливості у громадсько-політичній і культурній діяльності.

          сі        оплачувані відпустки та інші пільги вагітним жінкам і матерям.

 

ІІІ. Вправа «Я маю намір у майбутньому:»

       а) створити сім'ю, тому що ... ;

б) залишитися незаміжньою (неодруженим), тому що ...

Учитель проводить вправу методом «уявного мікрофона»: учні пе­редають один одному почергово «мікрофон», при цьому висловлюється лише той, у кого в руках мікрофон.

 

ІV. Мозковий штурм «Що варто знати молодим людям про умови укладення                         шлюбу».

Підготовчий етап - записати на дошці питання, яке розглядається. Перший етап штурму - дібрати іменники, які б дали відповідь на поставлене питання. Учні дають пропозиції, учитель записує всі по­дані варіанти.

Другий етап штурму - із наведених слів учитель підкреслює лише ті, котрі збігаються з юридичними вимогами при укладенні шлюбу, а саме: добровільність, вік, дієздатність, реєстрація, стан здоров'я, одношлюбність.

 

V. Робота з документом.

Перепони до вступу у шлюб

Учні зачитують статтю 26 із Сімейного кодексу «Особи, які не можуть

перебувати у шлюбі між собою»:

~ родичі прямої лінії споріднення;

~ рідні брат і сестра;

~ двоюрідні брат і сестра, рідні тітка, дядько та племінник, племінниця;

~ усиновлювач та усиновлена ним дитина.

 

Бесіда

          1. У чому полягає відмінність між повнорідними і неповнорідними братами та сестрами?

2.Що вам відомо про шкідливість кровозмішення близьких родичів?

3. Чому за рішенням суду все ж надається право на шлюб між рідною  дитиною усиновлювача та усиновленою ним дитиною?

 

VI. Діти запам’ятайте, що права та обов'язки подружжя можна поділити на особисті та майнові, і пропонує перелік прав і обов'язків. Ви повинні визначити, до якої групи їх віднести, і висловити свої мірку­вання щодо кожного зачитаного твердження.

 

Добір фактів

      Із Сімейного кодексу У країни:

ст. 35. Право на вибір прізвища при реєстрації шлюбу;

ст. 49. Дружина має право на материнство;

ст. 50. Чоловік має право на батьківство;

ст. 51-52. Право дружини та чоловіка на повагу до своєї індивідуально­сті; на фізичний та духовний розвиток;

ст. 55. Дружина та чоловік зобов'язані спільно дбати про матеріальне забезпечення сім 'ї;

ст. 56. Дружина та чоловік мають право на особисту свободу, на вибір

місця свого проживання;

Глава 7. Право особистої приватної власності дружини та чоловіка;

Глава 8. Право спільної сумісної власності подружжя;

ст. 75. Право на утримання (аліменти) має той із подружжя, який є не­працездатним, потребує матеріальної допомоги за умови, що другий із по­дружжя може надавати її;

ст. 144. Обов'язок батьків зареєструвати народження дитини;

ст. 145-146. Визначення прізвища та імені дитини;

ст. 180. Батьки зобов'язані утримувати дитину до досягнення нею повноліття.

VII. Учитель пропонує учням скласти текстову схему «Припинення шлюбу», яка б відображала випадки припинення шлюбу відповідно до законодавства України. Завдання може бути виконане вдома. Орієнтовний зразок подається.

При виконанні завдання учні використовують витяги із Сімейного

кодексу України 1 текст навчальних посібників.

Яким є порядок припинення шлюбу.

Шлюб-це в принципі довічний союз. Однак трапляються випадки, коли цей союз далі неможливий і припиняється. Законодавство передбачає такі підстави та порядок припинення шлюбу.

VIII. Домашнє завдання

·        Наровлянськuй.О. Основи правознавства. - §40.

·    Котюк І. І. Основи правознавства. - Тема 8.

·        Скласти словник термінів. Особливу увагу звернути на поняття «опі­ка» і «піклування».  

Write a comment

Comments: 0