завантажено 19.12.2014

ТЕМА "ЗАХИСТ ОСОБИСТИХ НЕМАЙНОВИХ І МАЙНОВИХ ПРАВ"

Мета: сформувати в учнів поняття про особисті немайнові та майнові права, навчити їх розрізняти; розвивати вміння аналізувати ситуації і правильно їх оцінювати; ви­ховувати в учнів розуміння цінності особи, необхідності поваги і дотримання її прав.

Обладнання: Конституція України, Цивільний кодекс України, індивідуальні картки.

    Базові поняття й терміни:  особисті немайнові права, майнові права, захист майнових і особистих немайнових прав, позов, позивач, від­повідач.

Тип уроку: комбінований.

Структура уроку

І.Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Цивільні права.

2. Захист цивільних прав.

3. Робота з словником

4. Цивільно-правова відповідальність

IV.   Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

VI. Підсумки уроку

VII. Домашнє завдання

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

  •  Доброго дня вам діти!
  •  У нас з вами незвичайний урок, адже у вас буду вести його я, а не ваш вчитель. Мене звати Оксана Володимирівна, а також у нас присутні гості.З вами ж я буду знайомитися в процесі нашого спілкування.
  • Діти, вам приємно коли вранці ви прокидаєтесь і бачили усміхнене обличчя мами, чи бабусі, тобто своїх рідних? (Так)
  • Вам приємно, коли до вас в клас заходить усміхнений вчитель з хорошим настроєм? (Так)
  •  Вам приємно, коли заходячи в магазин, вам привітно посміхається продавець? (Так)
  •  Вам приємно, коли в автобусі, поступившись місцем, вам щиро подякували? (Так)
  •  Вам приємно, коли ви подякували за обід, вас пригорнула і поцілувала мама, чи бабуся? (Так)
  • Отже для кожної людини є важливим як до неї ставиться оточуючі, як в цьому оточені почувається вона- людина. А тому я хочу вам побажати хорошого настрою, приємних відчуттів, спокою, впевненості.
  •  Аби наш урок пройшов у хорошій атмосфері, побажайте сусідові по парті добрих теплих слів, які приємно було б почути вам самим.

 

ІІ.  Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

Основою цивільних прав є право власності, адже немає жодної людини в світі, яка хоть чимось не володіла.

  •  Ось подивіться у мене є ручка, я нею фактично володію? (Так)
  • Чому? (Бо я її тримаю в руках)
  • Якщо я нею почну писати, то я почну її використовувати. А якщо річ приносить користь, то виникає яке право? (Користування)
  • Якщо я позичу свою ручку комусь із вас, тобто вирішу долю цієї речі, то виникне  право... (Розпорядження)

Отже, ми з вами пригадали складові змісту права власності.

  • З я кого віку можна повністю розпоряджатися власним майном?   (З 18)
  •  А якщо людині не виповнилося 14 років, тоді хто розпоряджається її майном? (Її батьки, в її інтересах)
  • Якщо особа віком від 14р. до 18р. отримує стипендію, то чи має право вона нею розпоряджатися? (Так, це її власний заробіток)
  • Я вам буду показувати схеми договорів, а ви спробуйте визначити їх види.

1. Договір купівлі-продажу

   

Продавець

майно

 

 

Покупець

гроші

 


 

 2.   Договір міни

Сторона договору

майно

Сторона договору

 

 

 

 

 

 

 

майно

 

 

3.  Договір дарування


 

майно

 

 

 

 

Дарувальник

Той, що отримує дарування

 

4. Договір найму

 


Наймодавець

майно

Наймач

 

майно

5.  Договір позики



Позикодавець

майно чи гроші

 

Позичальник

 

майно чи гроші

                                                    в тій же кількості

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Учитель: Кожна людина може бути і робітником, і бізнесменом, може бути заможною або не дуже. Проте її особистість починається не з майно­вих можливостей і уподобань, а з духовних цінностей — особистого життя, здоров'я, доброго імені та ін. Людина передусім — це її духовний світ, він потребує захисту так само, як і її майно.

Тема нашого уроку „Захист особистих немайнових і майнових прав”

  •  Запишіть тему уроку до зошита
  • Ми сьогодні вивчимо нові поняття про особисті немайнові та майнові права, навчимося їх розрізняти, аналізувати ситуації і правильно їх оцінювати.
  • Ви мабуть помітили, що на нашій дошці є дерево, але йому бракує листя. У вас на партах лежать листочки. Будь-ласка запишіть на них те, про що ви хочете дізнатися на нашому уроці. (діти кріплять листочки)

1. Цивільні права.

Особисті немайнові права є предметом регулювання різних галузей права. Наприклад, право на участь у виборах та право бути обраним регу­люються конституційним правом.

Але є особлива група особистих немайнових прав, які виникають не­помітно, діють постійно, не можуть бути припинені на підставі правочинів або інших юридичних дій. Вони належать кожній фізичній особі від на­родження або за законом і не мають економічного змісту.

Розгляньте будь-ласка схему „Цивільні права” (вчитель пояснює і коментує)

Ці права тісно пов'язані з людиною, вона не може від них відмовитися, а також не може бути позбавлена цих прав і володіє ними довічно  (напри­клад, право на життя, право на охорону здоров'я); деяких вона набуває за законом (наприклад, право на інформацію, право на опіку та піклування тощо).

Особисті немайнові права фізичні особи здійснюють самостійно. В ін­тересах малолітніх і неповнолітніх дітей, а також осіб, які за віком чи ста­ном здоров'я не можуть здійснювати свої особисті права, їх здійснюють батьки, усиновителі, опікуни, піклувальники.

Таким чином, особисте немайнове право — це право, яке надає уповноваженій особі юридично забезпечену можливість вимагати від оточення утримуватися від будь-яких дій, що заважають правильно оцінювати її індивідуальні особливості.

  • Розгляньте статті 12 і 13 Цивільного кодексу України
  • Зачитайте їх.

2. Захист цивільних прав.

Захист цивільних прав можна реалізувати

  • За допомогою власних дій. Наприклад: відмова продавця передати покупцеві річ, якщо за неї не отримано плату, як це передбачено угодою. Однак важливо пам'ятати, що захищати свої права за допомогою власних дій можна тільки тоді, коли існує реальна можливість правомірно (у межах закону) примусити когось виконати свої зобов'язання.
  • Через подання особою, чиї права порушені, позовної заяви до суду.
  • Звернемося до Цивільного кодексу України стаття 16.

3. Робота зі словником

Позов — звернення особи до суду з проханням про розгляд спору і захист суб'єктивних прав, які охороняються законом.

Позивач – особа, яка звертається із заявою до суду.

Відповідач – особа, яка на думку позивача, порушила його права.

4. Робота в парах

  • Обєднайтеся в пари, так як ви сидите за партами, ознайомтеся з текстом позовної заяви вміщеної у ваших підручниках на с. 85

 

5. Цивільно-правова відповідальність

Цивільно-правова відповідальність - один із видів юридичної відповідальності, суть якої полягає у примусовому впливі на порушника цивільних прав і обов'язків через застосування щодо нього санкцій, які тягнуть за собою додаткові невигідні наслідки; встановлюється на випадок невиконання чи неналежного виконання особою цивільних обов'язків, які виникають на основі зобов'язань (договорів) або на основі закону (у разі заподіяння шкоди, посягання на права та блага інших учасників правовідносин).

Цивільно-правова відповідальність полягає в тому, що на правопоруш­ника покладається додатковий обов'язок, що тягне за собою певні майнові втрати, зменшення його майнової сфери. Так, постачальник, який не по­ставив продукцію у визначені терміни, поряд з основним обов'язком — ви­конати договір, набуває додаткового — сплатити неустойку (штраф) за про­строчення поставки. Втрати у вигляді сплаченого ним штрафу нічим для нього не компенсуються. Орендодавець, який відмовився надавати при­міщення, тобто порушив умови договору оренди, зобов'язаний виконати його — надати приміщення, а також відшкодувати збитки, які виникли в орендаря у зв'язку з такими діями. Відшкодування збитків у цьому при­кладі є тим додатковим обов'язком, який покладається на правопорушника.

Підстави цивільно-правової відповідальності:

1) наявність майнової шкоди;

2) протиправність дії, якою заподіяно шкоду;

3) причинний зв'язок між протиправною дією і шкодою;

4) наявність вини особи, яка заподіяла шкоду.

Цивільна відповідальність настає за наявності всіх чотирьох умов одночасно.

Шкода являє собою втрати майнового (та/або немайнового) характеру, що є наслідком протиправної поведінки боржника.

Майнова шкода, виражена в грошах,— це збитки. Збитки поділяють на реальну шкоду (витрати, зроблені кредитором для відновлення поруше­ного права, втрата чи пошкодження майна) та упущену вигоду (неодержані доходи — які кредитор одержав би, якби його право не було порушене).

Моральною шкодою вважаються втрати немайнового характеру, що виникли внаслідок фізичних чи моральних страждань особи, права чи блага якої порушено. Немайнова шкода юридичної особи виявляється у пошкодженні її ділової репутації. За загальним правилом відповідаль­ність за заподіяння моральної шкоди настає лише за наявності вини її заподіювана.

Виною вважається психічне ставлення особи до вчиненої нею проти­правної дії. У цивільно-правовій відповідальності також розрізняють вину у формі умислу та у формі необережності.

За певних обставин боржник може бути звільнений від відповідальнос­ті за невиконання (неналежне виконання) зобов'язань. Так, боржник не несе відповідальності, якщо належне виконання зобов'язання виявилося неможливим унаслідок дії непереборної сили.

Непереборна сила — це над­звичайні та невідворотні за таких умов обставини чи події (повінь, земле­трус, раптовий ураган, а також явища соціального характеру — страйки тощо; прийняття компетентними органами держави актів, що забороня­ють чи призупиняють учинення певних угод, операцій та та ін.). 

- Звернемося до Цивільного кодексу України стаття 23

6.   Цивільно-правова відповідальність малолітніх та неповнолітніх осіб

В особливому порядку несуть відповідальність за завдану шкоду мало­літні та неповнолітні особи. Однак така шкода також має відшкодовувати­ся. Тому Цивільний кодекс установлює, що шкода, завдана малолітньою особою (яка не досягла 14 років), відшкодовується її батьками (усиновлювачами) або опікуном чи іншою особою, яка на правових підставах здійс­нює виховання малолітньої особи.

Шкода, завдана спільними діями кількох малолітніх осіб, відшкодову­ється їхніми батьками (усиновлювачами), опікунами в частці, яка визна­чається за домовленістю між ними або за рішенням суду.

Неповнолітня особа (у віці від 14 до 18 років) відповідає за завдану нею шкоду самостійно на загальних підставах. У разі відсутності у неповно­літньої особи майна, достатнього для відшкодування завданої нею шкоди, ця шкода відшкодовується в частці, якої не вистачає, або в повному обсязі її батьками (усиновлювачами) або піклувальником, якщо вони не доведуть, що шкоди було завдано не з їхньої вини. Цей їх обов'язок припиняється по досягненні тим, хто заподіяв шкоду, повноліття, а також у разі, коли в нього до досягнення повноліття з'явиться майно або заробіток, достатній для відшкодування шкоди.

Якщо неповнолітня особа перебувала в закладі, який за законом здійс­нює щодо неї функції піклувальника, цей заклад зобов'язаний відшкоду­вати шкоду в частці, якої не вистачає, або в повному обсязі, якщо він не доведе, що шкоди було завдано не з його вини.

Шкода, завдана спільними діями кількох неповнолітніх осіб, відшко­довується ними у частці, яка визначається за домовленістю між ними або за рішенням суду.

Розгляньте статті 1178 і 1179 Цивільного кодексу України

- Зачитайте їх.

 

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

Завдання 1.

  Працюючи в парах, визначте, хто буде нести відпо­відальність у наведених ситуаціях, та поясніть, спираючись на положення законодавства, особливості відповідальності людей різних вікових груп.

  1. 13-річний Микола узяв у свого друга Петра велосипед і, катаючись, серйозно пошкодив його.
  2. 15-річна Мар'яна, бажаючи скоротити шлях до школи, перескочила через паркан ботанічного парку й випадково розтоптала рідкісні квіти.
  3. Троє хлопців, 9, 10 і 14 років, граючи м'ячем, «влучили» у вітрину магазину одягу і розбили скло.
  4. І7-річний Андрій, який працює диск-жокеєм у барі, пошкодив відеомагнітофон, що належить власникові бару.
  5. 17-річнаУляна заробляла гроші від продажу косметики відомої фірми. Одного дня вона необачно залишила сумку з продукцією для реалізації в таксі.
  6. 12-річний Григорій позичив у свого друга Анатолія самокат та, ка­таючись, серйозно пошкодив його.
  7. 15-річка Наталка, запізнюючись до школи, для скорочення шляху перелізла через паркан і розтоптала росаду капусти.
  8. Граючи м'ячем на шкільному подвірї, двоє хлопців  12 та 14 років розбили вікно у школі.
  9. 17-річна Аліна позичила у своєї подруги на виховний захід сукню. Але трапилось так, що вона впала і порвала сукню.

Вправа „Павутинка”

  • Пропоную вам обєднатися у три групи, оберіть лідера групи, тобто того учня який буде озвучувати виконане завдання.
  • Я роздаю кожній групі аркуш паперу, де в центрі написане ключове слово, а вам потрібно навколо нього написати терміни, що повязані зним.
  • Немайнові права, майнові права, форми цивільно-правової відповідальності.

 

VI. Підсумки уроку

  • Отже, діти, ми сьогодні плідно з вами попрацювали. Ви всі молодці! Але на скільки плідно скажете ви мені. На партах у вас лежить по три яблучка: зелене, жовте, червоне. Якщо ви отримали великий багаж знань, тоді прикріпіть на наше деревце червоне яблуко, якщо ви отримали достатньо знань - жовте, а якщо зовсім мало ви для себе почерпнули знань - тоді чіпляйте зелене яблуко.

 

VII. Домашнє завдання

Скласти позовну заяву до суду про порушення немайнових прав за зразком.

Додатки

  Працюючи в парах, визначте, хто буде нести відпо­відальність у наведених ситуаціях, та поясніть, спираючись на положення законодавства, особливості відповідальності людей різних вікових груп.

1) 13-річний Микола узяв у свого друга Петра велосипед і, катаючись, серйозно пошкодив його.

 _____________________________________________________

 

 Працюючи в парах, визначте, хто буде нести відпо­відальність у наведених ситуаціях, та поясніть, спираючись на положення законодавства, особливості відповідальності людей різних вікових груп.

2) 15-річна Мар'яна, бажаючи скоротити шлях до школи, перескочила через паркан ботанічного парку й випадково розтоптала рідкісні квіти.

 

  Працюючи в парах, визначте, хто буде нести відпо­відальність у наведених ситуаціях, та поясніть, спираючись на положення законодавства, особливості відповідальності людей різних вікових груп.

3) Троє хлопців, 9, 10 і 14 років, граючи м'ячем, «влучили» у вітрину магазину одягу і розбили скло.

 

 

  Працюючи в парах, визначте, хто буде нести відпо­відальність у наведених ситуаціях, та поясніть, спираючись на положення законодавства, особливості відповідальності людей різних вікових груп.

4) І7-річний Андрій, який працює диск-жокеєм у барі, пошкодив відеомагнітофон, що належить власникові бару.

 

 

  Працюючи в парах, визначте, хто буде нести відпо­відальність у наведених ситуаціях, та поясніть, спираючись на положення законодавства, особливості відповідальності людей різних вікових груп.

5) 17-річнаУляна заробляла гроші від продажу косметики відомої фірми. Одного дня вона необачно залишила сумку з продукцією для реалізації в таксі.

 

 

  Працюючи в парах, визначте, хто буде нести відпо­відальність у наведених ситуаціях, та поясніть, спираючись на положення законодавства, особливості відповідальності людей різних вікових груп.

6) 12-річний Григорій позичив у свого друга Анатолія самокат та,                  ка­таючись, серйозно пошкодив його.

 

  Працюючи в парах, визначте, хто буде нести відпо­відальність у наведених ситуаціях, та поясніть, спираючись на положення законодавства, особливості відповідальності людей різних вікових груп.

7) 15-річка Наталка, запізнюгочись до школи, для скорочення шляху перелізла через паркан і розтоптала розсаду капусти.

  Працюючи в парах, визначте, хто буде нести відпо­відальність у наведених ситуаціях, та поясніть, спираючись на положення законодавства, особливості відповідальності людей різних вікових груп.

8) Граючи м'ячем на шкільному подвірї, двоє хлопців  12 та 14 років розбили вікно у школі.

 

 

  Працюючи в парах, визначте, хто буде нести відпо­відальність у наведених ситуаціях, та поясніть, спираючись на положення законодавства, особливості відповідальності людей різних вікових груп.

9) 17-річна Аліна позичила у своєї подруги на виховний захід сукню. Але трапилось так, що вона впала і порвала сукню.

 


Памятка

„Як скласти позовну заяву”

1. Знати адресу..._______________________________________________________

2. ЇЇ потрібно зазначити у...______________________________________________

3. В заяві вказати....

 

Форми цивільно-правової відповідальності

Шкода являє собою втрати майнового (та/або немайнового) характеру, що є наслідком протиправної поведінки боржника.

Майнова шкода, виражена в грошах,— це збитки. Збитки поділяють на реальну шкоду (витрати, зроблені кредитором для відновлення поруше­ного права, втрата чи пошкодження майна) та упущену вигоду (неодержані доходи — які кредитор одержав би, якби його право не було порушене).

Моральною шкодою вважаються втрати немайнового характеру, що виникли внаслідок фізичних чи моральних страждань особи, права чи блага якої порушено. Немайнова шкода юридичної особи виявляється у пошкодженні її ділової репутації. За загальним правилом відповідаль­ність за заподіяння моральної шкоди настає лише за наявності вини її заподіювана.

Виною вважається психічне ставлення особи до вчиненої нею проти­правної дії. У цивільно-правовій відповідальності також розрізняють вину у формі умислу та у формі необережності.

За певних обставин боржник може бути звільнений від відповідальнос­ті за невиконання (неналежне виконання) зобов'язань. Так, боржник не несе відповідальності, якщо належне виконання зобов'язання виявилося неможливим унаслідок дії непереборної сили.

Непереборна сила —це над­звичайні та невідворотні за таких умов обставини чи події (повінь, земле­трус, раптовий ураган, а також явища соціального характеру — страйки тощо; прийняття компетентними органами держави актів, що забороня­ють чи призупиняють учинення певних угод, операцій та та ін.).

Форми цивільно-правової відповідальності

Шкода являє собою втрати майнового (та/або немайнового) характеру, що є наслідком протиправної поведінки боржника.

Майнова шкода, виражена в грошах,— це збитки. Збитки поділяють на реальну шкоду (витрати, зроблені кредитором для відновлення поруше­ного права, втрата чи пошкодження майна) та упущену вигоду (неодержані доходи — які кредитор одержав би, якби його право не було порушене).

Моральною шкодою вважаються втрати немайнового характеру, що виникли внаслідок фізичних чи моральних страждань особи, права чи блага якої порушено. Немайнова шкода юридичної особи виявляється у пошкодженні її ділової репутації. За загальним правилом відповідаль­ність за заподіяння моральної шкоди настає лише за наявності вини її заподіювана.

Виною вважається психічне ставлення особи до вчиненої нею проти­правної дії. У цивільно-правовій відповідальності також розрізняють вину у формі умислу та у формі необережності.

За певних обставин боржник може бути звільнений від відповідальнос­ті за невиконання (неналежне виконання) зобов'язань. Так, боржник не несе відповідальності, якщо належне виконання зобов'язання виявилося неможливим унаслідок дії непереборної сили.

Непереборна сила —це над­звичайні та невідворотні за таких умов обставини чи події (повінь, земле­трус, раптовий ураган, а також явища соціального характеру — страйки тощо; прийняття компетентними органами держави актів, що забороня­ють чи призупиняють учинення певних угод, операцій та та ін.).

 

Із Цивільного кодексу України

Стаття 12

1. Особа здійснює свої цивільні права вільно, на власний розсуд.

2. Нездійснення особою своїх цивільних прав не є підставою для їх припинення, крім випадків, встановлених законом.

3. Особа може відмовитися від свого майнового права. Відмова від права влас­ні ні і на транспортні засоби, тварин, нерухомі речі здійснюється у порядку, встановленому актами цивільного законодавства....

Із Цивільного кодексу України

Стаття 13

1.Цивільні права особа здійснює у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства.

2.   При здійсненні своїх прав особа зобов'язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб, завдати шкоди довкіллю або культурній спадщині.

3.   Не допускаються дії особи, що вчиняються з наміром завдати шкоди іншій особі, а також зловживання правом в інших формах.

4.При здійсненні цивільних прав особа повинна додержуватися моральних засад суспільства...

Із Цивільного кодексу України

Стаття 16

1. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

2.  Способами захисту цивільних прав та інтересів є:
визнання права;

визнання правочину недійсним;

припинення дії, яка порушує право;

відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов'язку в натурі;

зміна правовідношення; припинення правовідношення;

відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди;

визнання незаконними рішень, дій чи бездіяльності органу державної влади або органу місцевого самоврядування.

 

Із Цивільного кодексу України

Стаття 23

1.    Особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.

2.Моральна шкода полягає:

  • у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я;
  • у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім'ї чи близьких родичів;
  • у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку із знищенням чи пошкодженням її майна;
  • у приниженні честі, гідності, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.

3.      Моральна шкода відшкодовується грішми, іншим майном або в інший спосіб.
Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом...

При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.

4.      Моральна шкода відшкодовується незалежно від майнової шкоди...

Із Цивільного кодексу України

Стаття 1178

1. Шкода, завдана малолітньою особою (яка не досягла чотирнадцяти років), відшкодовується її батьками (усиновлювачами) або опікуном чи іншою фізичною особою, яка на правових підставах здійснює виховання малолітньої особи...

Стаття 1179

1.  Неповнолітня особа (у віці від 14 до 18 років) відповідає за завдану нею шкоду самостійно на загальних підставах.

У разі відсутності у неповнолітньої особи майна, достатнього для відшкодування завданої нею шкоди, ця шкода відшкодовується в частці, якої не вистачає, або в пов ному обсязі її батьками (усиновлювачами) або піклувальником, якщо вони не доведуть, що шкоди було завдано не з їхньої вини. Якщо неповнолітня особа перебувала у закладі, який за законом здійснює щодо неї функції піклувальника, цей заклад зобо­в'язаний відшкодувати шкоду в частці, якої не вистачає, або в повному обсязі, якщо він не доведе, що шкоди було завдано не з його вини.

3. Обов'язок батьків (усиновлювачів), піклувальника, закладу, який за законом здійснює щодо неповнолітньої особи функції піклувальника, відшкодувати шкоду при­пиняється після досягнення особою, яка завдала шкоди, повноліття або коли вона до досягнення повноліття стане власником майна, достатнього для відшкодування шкоди.

Стаття 1180

... 2. У разі відсутності у неповнолітньої особи, яка набула повної цивільної дієздатності, майна, достатнього для відшкодування завданої нею шкоди, ця шкода відшкодовується в частці, якої не вистачає, або в повному обсязі її батьками (усиновлювачами) або піклувальником... Обов'язок цих осіб відшкодувати шкоду припиня­ється з досягненням особою, яка завдала шкоди, повноліття.