завантажено 10.11.2014

Тема. Права і свободи людини

 Мета. Ознайомити учнів з основними поняттями за темою уро­ку; розкрити особливу роль прав і свобод людини у відно­синах людини і держави, значення захисту прав людини і громадянина; спонукати учнів до активного мислення; розвивати вміння учнів аргументовано обстоювати влас­ну точку зору, працювати в групі; виховувати активну по­літичну позицію школярів; роз'яснювати цінності надбань демократії в Україні.

Обладнання. Загальна декларація прав людини; Конвенція ООН про права дитини;           Конституція України; плакати, присвячені захисту прав людини.

   Базові поняття  й терміни: права людини; міжнародні стандарти прав людини.

   Тип уроку: урок - практикум

 Структура уроку

І.  Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

III. Вивчення нового матеріалу

/. Історія розвитку прав людини.

2.  Основні документи про права людини.

3.  Міжнародні організації із захисту прав людини.

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
V. Самостійна робота учнів

VI. Підсумки уроку

VII. Домашнє завдання

Хід уроку

I.   Організаційний етап

► Перевірка домашнього завдання:

Навчально-дидактична гра «Щасливий випадок».

На столі стоїть «Чарівна лампа» — житло джина. У ній міститься 12 маленьких манускриптів — запитань. Один із манускриптів — «щасливий випадок».

Учні по черзі виходять і беруть подарунок джина — за­питання. Відповідати потрібно відразу Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Запитання.

І.Який термін застосовують для позначення людей без громадянства? („Апатрид”)

2.Хто такий біпатрид? (Особа з подвійним громадянством)

3.«Загальна декларащя прав людини» — це обов'язковий документ чи моральне зобов'язання? (Обовязковий документ)

4.Особи які мають громадянство іноземних держав і не є громадянами України – це? (Іноземці)

5.Назвіть підстави для набуття громадянства. (За народження, за територіальним походженням, унаслідок вступу до громадянства, унаслідок поновлення у громадянстві, усиновлення, опіка чи піклування. Встановлення батьківства).

6.Що означає поняття «громадянин»? (Особа яка перебуває в постійному правовому звязку з певною державою)

7. Які права ви вважаєте невід'ємними? Чому? (На життя)

8.Які сучасні Міжнародно-правові документи є стандартами в галузі прав людини? („Конвенція проправа дитини”, „Декларація ООН про права людини”, „Конституція”)

9.Основний документ громадянина. (Паспорт)

 10.Особа яка не досягла 18-річного віку.( Неповнолітній)

 11.Назвіть підстави припинення громадянства. (Унаслідок виходу з громадянства, втрата громадянства, на підставі передбаченого міжнародними договорами).

 12. «Щасливий випадок» — ви виграли 1 бал.

II Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності       

Ділимося на дві групи для виконання наступного завдання.

Завдання для І групи   Робота з анаграмами

Протягом 2-х хв учням необхідно визначи­ти зашифровані поняття та їх зв'язок із права­ми людини.

ТИСЯНОКЦУТІ... (Конституція.)

УДС (Суд.)

ВАТАКОД (Адвокат.)

АРОТАРУПКУР (Прокуратура.)

ЯКНОІНЦЕВ  (Конвенція)

Завдання для ІІ групи

На столі лежать предмети, відберіть лише ті, які стосуються прав людини. Аргоментуйте свою відповідь.

 

►   Гра-імітація «Життя в новій державі»

Для проведення гри можна скористатися методом «Акваріум» (див. Додаток 1). Учитель звертається до учнів тієї групи, що знаходиться в «акваріумі»: «Уявіть, що ви зі своїми друзями здійснили подорож на без­людний острів і вирішили утворити там нову державу. Складіть перелік із трьох прав, які, на вашу думку, повинні бути гарантовані в цій державі». (Під час гри учасники із зовнішнього кола мають поступово замінювати учасників внутрішнього кола — це сприятиме пожвавленню дискусії.)

III. Вивчення нового матеріалу

На дошці плакат із записом:

• Рівність прав не в тому, що всі ними корис­туються, а в тому, що вони надані для всіх

(Луцій Анней Сенєка).

 Право створено для користі людства

(латинське приспів 'я).

Учитель пропонує учням коротко пояснити смисл запропонованих висловів.

► Розповідь учителя з елементами бесіди

1.    Історія розвитку прав людини

Шлях людства до сучасного розуміння прав людини був тривалим. У давні часи поведінку людей регулював звичай. Із розвитком людського суспільства й утворенням держави регулювати поведінку людей почали правові норми. Проте люди були не рівні між собою. Правові норми нада­вали одній частині суспільства більший обсяг прав, іншій — менший або не надавали ніяких прав взагалі. Наприклад, які права міг мати раб, якого самого вважали за річ, що належить хазяїнові?

- Із подальшим розвитком суспільства, особливо за часів великих рево­люцій XVII  XVIII ст., набула поширення ідея про те, що люди від на­родження вільні і рівноправні.

- Які революційні події миз вами вивчали з всесвітньої історії? У якій країні вони відбувалися? (У франції)

- Вірно. Апід яким гаслом вона проходила? (Велика Французька революція проходила під гаслом: «Свобода! Рів­ність! Братерство!».)

 У прийнятій Декларації прав людини і громадянина проголошувалося, що люди народжуються, вільними і рівними у правах. Свободу розуміли як можливість «робити все, що не шкодить іншим».

У світовій спільності набувала поширення ідея про те, що кожній особі від народження належить низка природних прав, які неможливо відібрати ніякими приписами і законами.

Природні права — основоположні права, що належать людині від наро­дження, а не через те, що їх надала держава. Становище людини в державі характеризується ЇЇ правовим статусом, що передбачає права, свободи і обов'язки.

Права людини — це захищена і гарантована державою можливість щось робити і здійснювати.                                       

Питання прав і свобод людини посідає найважливіше місце як у світі, так і в Україні.

 2.   Основні документи про права людини

А які основні документи про права людини ви знаєте?

Повідомлення учня

Після розгрому фашизму держави, що перемогли у Другій світовій ві­йні, заради укріплення миру і безпеки, розвитку співпраці між державами утворили у 1945 році Організацію Об'єднаних Націй (ООН). За три роки по тому, 10 грудня 1948 року, Генеральна Асамблея ООН ухвалила один з найважливіших документів в історії людства — Загальну декларацію прав людини.

- Що ви знаєте про Загальну декларацію прав людини?

                                Загальна декларація прав людини

Загальна декларація прав людини складається з преамбули і 30 статей. Принциповою засадою цього документа є рівність правового статусу людей. Усі люди, зазначається у ст. 1 Декларації, народжуються вільними і рів­ними у своїй гідності та правах. Загальна декларація прав людини визна­чила громадянські, політичні, соціальні, економічні та культурні права, які належать кожній людині.

- Вірно. Давайте пригадаємо що відображають дані права і віднайдемо їх підтвердження в відповідних документах.

Громадянські (особисті) права — це право на життя, на свободу, на фі­зичну недоторканність, вибір місця проживання та ін.

Політичні права — це права на участь у керуванні державою. Серед них можна назвати: право брати участь в управлінні своєю країною безпосередньо, а також через вільно обраних представників; право мати однаковий доступ до державної служби у своїй країні та ін.

Економічні права — пов'язані з власністю, можливістю вільної діяльності у галузі виробництва, обміну, розподілу і споживання товарів та послуг. Серед них можна назвати право бути власником майна, право володіти майном як одноосібно, так і спільно з іншими та ін.

Соціальні права — стосуються галузі найманої праці. Серед них право на працю, на вільний вибір професії, на гідні умови праці та на захист від безробіття, право на справедливу оплату праці та ін.

Культурні права — пов'язані з можливістю вільного доступу людини до духовних і матеріальних цінностей, що створені людством. Се­ред них — право брати участь у культурному житті суспільства, насолоджуватися мистецтвом, розвивати науковий прогрес і ко­ристуватися його благами та ін.

Закріплюючи права людини в різних сферах її життя, Декларація про­голошує, що природні права людини є невід'ємними і належать кожному від народження. Усі люди народжуються вільними і рівними у своїй гід­ності та правах. Вони наділені розумом і совістю.

Кожна людина повинна мати всі права і свободи, що проголошені Декларацією, без будь-якого винятку, незалежно від раси, кольору шкі­ри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного чи соціального походження, майнового, станового чи будь-якого іншого статусу.

Будь-яке обмеження прав і свобод можливе тільки на підставі закону, що прийнятий з метою забезпечення належного визнання прав і свобод інших людей, задоволення справедливих вимог моралі, громадського по­рядку і загального добробуту у демократичному суспільстві.

Окрім прав і свобод, Декларація закріплює положення про те, що кож­на людина має обов'язки перед суспільством, в якому тільки й можливий вільний розвиток її особистості, кожний має поводитися щодо інших людей у дусі братерства.

У подальшому були прийняті інші документи, присвячені правам людини: Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права, Міжнародний пакт про громадянські і політичні права та Факультативний Протокол до нього (цей документ установив можливість звертатися зі скар­гами про порушення прав до Комітету у справах людини при ООН). Усі ці документи разом складають Хартію прав людини, або Міжнародний Білль про права людини.

Робота в зошитах.

Працюючи в малих групах з текстом ІІ розділу Конституції України, заповніть таблицю с.31

Обговорення ситуацій в групах

3.2.1. Визначте, які права людини порушено у зазначених ситуаціях:

І група

а) Водій автомобіля збив пішохода. Від отриманих травм останній помер у лікарні;

б) У літньому таборі відпочинку старшокласники час від часу ввечері заходили до кімнат, де проживали діти молодшого віку і заставляли їх віджиматися, пересуватися на чотирьох кінцівках, гавкати як собаки тощо, погрожуючи за невиконання та повідомлення вожатим фізичною розправою;

в) Двох неповнолітніх при виході із кінотеатру затримав наряд міліції. У відділенні міліції їм не повідомили причини затримання. Через чотири дні про це було повідомлено їхніх батьків, які прийшли і забрали дітей; 

г) Із міліцейського протоколу:"... Двоє осіб (за свідченнями очевидців чоловік та жінка) 3.07.2003 року, виламавши двері ломом, проникли до дачного будинку у масиві "Озерний". Проте вони не встигли нічого викрасти і змушені були втекти, оскільки до будинку під'їхававтомобіль...";

 

ІІ група

ґ) Директор приватного підприємства, використовуючи міні- АТС, часто прослуховував і час від часу втручався у телефонні розмови працівників, що працювали у його фірмі;

д) Із газетної статті: "...Незабаром пройдуть слухання у суді, за позовом гр. К., щодо друку у місцевій газеті недостовірної інформації про нього та членів його сім'ї, коли він балотувався у депутати до міської ради";

є) Сімнадцятилітній Андрій К. вирішив з'їздити у Польщу на запрошення свого друга. Але йому відмовили у видачі закордонного паспорта, оскільки через 8 місяців він підлягає призову до Збройних Сил України і раптом до цього часу не повернеться в Україну;

є) За рішенням глави обласної державної адміністрації місцевій телерадіостанції, кореспонденти якої у своїх репортажах гостро критикували дії місцевої влади, було відмовлено у виділені частотного ефіру, за "підрив державної безпеки і авторитету влади";

- Міжнародне право також захищає інтереси і права дітей. У Загальній декларації прав людини звертається увага на необхідність особливого за­хисту прав дитини.

Особливі права дитини — це права «росту», що випливають з її фізич­ної, розумової та духовної незрілості. Дитині набагато складніше відстояти свої права, і дорослі повинні допомогти їй у цьому. Однією з міжнародних організацій захисту прав та інтересів ди­тини є Дитячий фонд ООН (м. Женева). Україна стала членом Дитячого фонду ООН у 1985 році.

- Що ви знаєте про Конвенцію про права дитини?

Конвенція про права дитини

20 листопада 1989 року Генеральна Асамблея ООН прийняла Конвен­цію про права дитини — документ, що має обов'язковий характер для держав, які її підписали. У цьому документі проголошено поважне став­лення до будь-якої дитини, необхідність створення всіх умов для її освіти, виховання, розвитку. Окремо наголошується про необхідність вживання можливих заходів для того, аби діти до 15 років не брали безпосередньої участі у воєнних діях. Конвенція складається із 54 статей.

- Вірно. Конвенція про права дитини базується на новому розумінні становища дітей у суспільстві не як майбутніх дорослих, а як рівноправних учасників суспільного життя. У цьому документі закладено також важливий прин­цип: дитина має право знати свої права.

- Відкрийте будь – ласка Конвенцію і прочитайте ст. 1 документу.

Згідно зі ст. 1 Конвенції дитиною вважається кожна людина до досяг­нення нею 18-річного віку.

 Кожна дитина, незалежно від раси, статі, мови, релігії, національності, майнового стану, стану здоров'я, має рівні з усіма іншими дітьми права на життя, ім'я, набуття громадянства, на піклування з боку її батьків. Діти повинні бути вільними у виборі релігії і друзів до тих пір, поки це не завдає шкоди правам і свободам інших дітей.

- Які права дитини перераховані вКонвенції?

Перелік прав, визнаних для дитини в Конвенції, охоплює громадян­ські, соціальні, політичні й культурні права.

- Які права не визначені для дитини на відміну від дорослої людини?

У документі не зазначені еко­номічні права, бо визнано, що дитина повинна вчитись, а не працювати. У ній зазначені також права для дітей-інвалідів.

Ситуативна робота

3.6.1. Яких прав та обовязків учнів було дотримано чи порушено у зазначених ситуаціях?

є) До директора школи прийшли батьки учнів 6-го класу із скаргою: "Наші діти навчаються у другу зміну до 1735 із 1530. У цей час на вулиці вже темніє, а у класі із 15 ламп працює лише 4, що є поруше, шям санітарних норм і впливає на зір наших дітей;

є) Коли на уроці вчитель запитав вже 10-го учня, і він, як і інші його однокласники, заявив що теж не вивчив урок, вчитель сказав, що перед ним клас "баранів", "безтолкових дітей", "і він не знає, що вони роблять у 10-му класі, і, що їхнє місце на вулиці з мітлою".

ж) За рішенням дирекції школи у дні свого чергування кожен клас повинен виділяти 8 учнів, які під час -уроків мають замітати та мити приміщення школи із ціллю підтримання порядку та чистоти;

з) Однокласники Олександр та Петро регулярно вимагали гроші на чіпси в учнів 5—8 класів, обзиваючи їх "молокососами", "мілизною" тощо;

и) Оксана була вродливою та чемною дівчинкою, але зовсім не бажала вчитися, хоча мала здібності до навчання. Свою поведінку вона мотивувала тим, що батьки у неї мають приватний бізнес, який їй перейде у спадок , як єдиній дитині у сім'ї. Тож сенсу вчитися немає;

і) Після того, як вчителі школи почали скаржитися на регулярні запізнення учнів на перші уроки, директор школи одного ранку органі­зував "полювання", у результаті чого було виявлено 47 учнів, що запіз­нилися на перший урок.

3. Міжнародні організації із захисту прав люлнни

Міжнародні організації приділяють велику увагу саме захисту прав особистості. Одна з таких організації! — ООН. Членами ООН є майже всі держави світу, а однією з основних цілей її діяльності, відповідно до Статуту є «утвердження віри в основні права людини, У гідність і цін­ність людської особистості».

Існують також міжнародні механізми захисту прав людини, вони ство­рюються за взаємною згодою кількох держав, оформленою міжнародним договором, і діють у рамках цього договору.

Громадяни України можуть звернутися до Комітету з прав людини, Комітету проти катувань, Комітету зі свободи асоціацій Міжнародної ор­ганізації праці та ін.

У 1998 році почав діяти Європейський Суд із прав людини, куди може звернутися зі скаргою на свою державу будь-яка людина, яка вважає, що її громадянські та політичні права порушені й при цьому вичерпані всі «внутрішні» засоби захисту, у тому числі звертання до вищих судових органів. Повноваження Європейського Суду визначені Європейською кон­венцією, його рішення є обов'язковими для всіх держав, які приєдналися до означеної конвенції.

Нашою державою визнаються стандарти міжнародного права. Принци­пи та норми Хартії-прав людини, положення інших міжнародних договорів із прав людини, до яких приєдналася Україна, втілено в Конституції Укра­їни (Розділ II «Права, свободи та обов'язки людини і громадянина»).

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

Учитель пропонує продовжити гру-імітацію «Життя в новій державі», Використовуючи набуті на уроці знання: скласти новий список прав і обго­ворити його в групах. (Рекомендовано створювати малі групи з 3—5 учнів класу). Учні самостійно узагальнюють свої знання, набуті на уроці та у процесі гри-імітації.

V. Підсумки уроку

1.   Учитель, підбиваючи підсумки уроку, наголошує на принципах, на яких базується правовий статус людини та громадянина, зазначає основні групи прав та свобод людини і громадянина.

VII. Домашнє завдання

Дайте визначення поняттям: природні права людини, права людини.

1.   Напишіть твір-есе на тему: «Чим дитина відрізняється від дорослої людини в своїх правах?»

 

1.Який термін застосовують для позначення людей без громадянства?

      2. Хто такий біпатрид?

      3. «Загальна декларащя прав людини» — це обов'язковий документ чи моральне зобов'язання?

4.Особи які мають громадянство іноземних держав і не є громадянами України – це

5.Назвіть підстави для набуття громадянства.

6.Що означає поняття «громадянин»?

7. Які права ви вважаєте невід'ємними? Чому?

8.Які сучасні Міжнародно-правові документи є стандартами в галузі прав людини?

9.Особа яка не досягла 18-річного віку

10.Назвіть підстави припинення громадянства.

11. «Щасливий випадок» — ви виграли 1 бал.

Анаграмами

 

ТИСЯНОКЦУТІ

УДС

ВАТАКОД

АРОТАРУПКУР

ЯКНОІНЦЕВ 

 

3.2.1. Визначте, які права людини порушено у зазначених ситуаціях:

І група

а) Водій автомобіля збив пішохода. Від отриманих травм останній помер у лікарні;

б) У літньому таборі відпочинку старшокласники час від часу ввечері заходили до кімнат, де проживали діти молодшого віку і заставляли їх віджиматися, пересуватися на чотирьох кінцівках, гавкати як собаки тощо, погрожуючи за невиконання та повідомлення вожатим фізичною розправою.

в) Двох неповнолітніх при виході із кінотеатру затримав наряд міліції. У відділенні міліції їм не повідомили причини затримання. Через чотири дні про це було повідомлено їхніх батьків, які прийшли і забрали дітей;

 

г) Із міліцейського протоколу:"... Двоє осіб (за свідченнями очевидців чоловік та жінка) 3.07.2003 року, виламавши двері ломом, проникли до дачного будинку у масиві "Озерний". Проте вони не встигли нічого викрасти і змушені були втекти, оскільки до будинку під'їхав автомобіль...";

 

ІІ група

ґ) Директор приватного підприємства, використовуючи міні- АТС, часто прослуховував і час від часу втручався у телефонні розмови працівників, що працювали у його фірмі;

д) Із газетної статті: "...Незабаром пройдуть слухання у суді, за позовом гр. К., щодо друку у місцевій газеті недостовірної інформації про нього та членів його сім'ї, коли він балотувався у депутати до міської ради"

є) Сімнадцятилітній Андрій К. вирішив з'їздити у Польщу на запрошення свого друга. Але йому відмовили у видачі закордонного паспорта, оскільки через 8 місяців він підлягає призову до Збройних Сил України і раптом до цього часу не повернеться в Україну;

є) За рішенням глави обласної державної адміністрації місцевій телерадіостанції, кореспонденти якої у своїх репортажах гостро критикували дії місцевої влади, було відмовлено у виділені частотного ефіру, за "підрив державної безпеки і авторитету влади";

3.6.1. Яких прав та обовязків учнів було дотримано чи порушено у зазначених ситуаціях?

є) До директора школи прийшли батьки учнів 6-го класу із скаргою: "Наші діти навчаються у другу зміну до 1735 із 1530. У цей час на вулиці вже темніє, а у класі із 15 ламп працює лише 4, що є поруше, шям санітарних норм і впливає на зір наших дітей;

 

3.6.1. Яких прав та обовязків учнів було дотримано чи порушено у зазначених ситуаціях?

є) Коли на уроці вчитель запитав вже 10-го учня, і він, як і інші його однокласники, заявив що теж не вивчив урок, вчитель сказав, що перед ним клас "баранів", "безтолкових дітей", "і він не знає, що вони роблять у 10-му класі, і, що їхнє місце на вулиці з мітлою";


3.6.1. Яких прав та обовязків учнів було дотримано чи порушено у зазначених ситуаціях?

ж) За рішенням дирекції школи у дні свого чергування кожен клас повинен виділяти 8 учнів, які під час -уроків мають замітати та мити приміщення школи із ціллю підтримання порядку та чистоти;

3.6.1. Яких прав та обовязків учнів було дотримано чи порушено у зазначених ситуаціях?

з) Однокласники Олександр та Петро регулярно вимагали гроші на чіпси в учнів 5—8 класів, обзиваючи їх "молокососами", "мілизною" тощо;

  

3.6.1. Яких прав та обовязків учнів було дотримано чи порушено у зазначених ситуаціях?

и) Оксана була вродливою та чемною дівчинкою, але зовсім не бажала вчитися, хоча мала здібності до навчання. Свою поведінку вона мотивувала тим, що батьки у неї мають приватний бізнес, який їй перейде у спадок , як єдиній дитині у сім'ї. Тож сенсу вчитися немає;

 

3.6.1. Яких прав та обовязків учнів було дотримано чи порушено у зазначених ситуаціях?

і) Після того, як вчителі школи почали скаржитися на регулярні запізнення учнів на перші уроки, директор школи одного ранку органі­зував "полювання", у результаті чого було виявлено 47 учнів, що запіз­нилися на перший урок.

Громадяни України можуть звернутися:

- до Комітету з прав людини,

- Комітету проти катувань,                         

- Комітету зі свободи асоціацій         

- Міжнародної ор­ганізації праці та ін.

     - У 1998 році почав діяти Європейський Суд із прав людини, куди може звернутися людина                  - Конституція Укра­їни (Розділ II «Права, свободи та обов'язки людини і громадянина»).

Comments: 0